Internetul a fost prins zilele astea, din nou, de un scandal care are ca ţintă unul dintre giganţii online-ului. Şi, din nou, în centrul atenţiei este Google. Poate fi bine, poate fi rău, pentru Google, nu ştiu ce să zic în privinţa asta. Dar, acum, ţinta sunt vizualizările reclamelor Adwords for Video, adică reclamele video afişate pe Youtube.

Un studiu recent afirmă şi încearcă să demonstreze că Youtube şi implicit Adwords for Video taxează advertiserii şi marketerii pentru vizualizări false.

Pe scurt, studiul a fost conceput astfel:

  • au fost încărcate 4 clipuri pe YT, apoi creat cont de advertiser pe Adwords;
  • a fost creată o campanie Adwords for Video care a targetat exclusiv canalul de YT unde au fost încărcate cele 4 clipuri;
  • reclamele din Adwords for Video au folosit cele 4 clipuri (pentru a porni campanie pe Adwords for Video ai nevoie de un clip, adică de un video);
  • odată pornite reclamele, cercetătorii au declanşat o serie de roboţi (software) care să simuleze vizualizări ale reclamelor pe YT, mizând pe algoritmii YT că vor fi capabili să descopere vizualizările false;
  • YT prin algoritmii săi a descoperit mare parte din nr de vizualizări ale botilor, însă aparent nu pe toate, lăsând Adwords să taxeze pentru restul;
  • în statistici, payed, organic şi payed vs organic au apărut discrepanţe, date confuze care au lăsat să se înţeleagă că atât YT cât şi Adwords au taxat pentru acele vizualizări ale roboţilor;

Sigur, tehnic, studiul este bine detaliat. Se poate observa atât metodologia cât şi statistica. Doar că ceea ce au făcut cercetătorii, în opinia mea, a fost doar să speculeze o hibă de sistem a YT, provocând în cascadă o serie de statistici false.

Au încercat să saboteze sistemul.

Ori chestia asta nu înseamnă că YT şi Adwords taxează pentru vizualizări false. Ci doar că YT şi Adwords au o hibă în sistem. O hibă la capitolul „advertiser care-şi targeteaza propriul canal YT, cu reclame, folosind conţinutul de pe respectivul canal că şi reclame”. Adică o situaţie dusă la extrem, aproape de absurd.

Extrem, pentru că în 99,99% din cazuri marketerii nu-şi vor targeta propriul canal de YT, cu reclame. Asta pentru că au alte metode, organice, de a-şi face cunoscut contentul în reţea, utilizatorilor.

Absurd, pentru că cercetătorii par a nu fi luat în considerare chiar modul tehnic, strict tehnic, de bidding şi concepere a reclamelor prin Adwords for Video.

Pe lângă toate astea, este hibă de sistem. Foarte probabil, algoritmii YT au fost păcăliţi. Şi este simplu de dedus de ce. Când pe un clip de pe YT apare ca reclamă acelaşi clip pot apărea date false, de contorizare. Pentru că într-un fel lucrează algoritmii YT, organic, şi altfel cei Adwords, payed. Dacă utilizatorul apasă SKIP pe reclamă, clipul „organic” continuă să ruleze şi poate provoca, într-un fel de LOOP, contorizarea afişării în Adwords.

Concluzia mea este că studiul a subliniat doar o hibă în sistem. Nu şi că YT şi Adwords taxează pentru vizualizări false. Atât şi nimic mai mult.

*studiul, in PDF
*una din reactii
*via zoso.ro