Undeva pe la jumătatea anului 2012, Google formaliza conceptul ZMOT (momentul zero al adevărului), un concept care defineşte factorii care ajută la luarea unei decizii de către consumator atunci când alege să cumpere un produs online. Mai exact, ZMOT este o diagramă a comportamentului clienţilor din Ecommerce. ZMOT a fost inspirat din FMOT si SMOT, ambele formalizate si descrise initial de către Procter & Gamble.

Dacă FMOT urmareste să evidenţieze care a fost acel prim moment în care clientul a luat decizia de cumpărare, ZMOT urmăreşte cam acelaşi lucru, însă într-o diagramă mult mai complexă analizând chiar şi înainte de acel prim moment. Încă o diferenţa majoră între cele două concepte este că în cazul FMOT clientul este în faţa produsului, cântărind şi analizând dacă să cumpere produsul sau nu, pe când în cazul ZMOT, clientul caută informaţii adiţionale despre produs, este atent la părerile altor oameni ce au cumpărat produsul, face un fel de diagnosticare a produsului, totul foarte rapid pentru ca foloseste internetul, dar totul ca urmare a expunerii la un stimul de Advertising.

Stimul de Advertising care vine ca diferenţa majoră între concepte, deoarece în cazul ZMOT clientul a fost cel mai probabil expus unei reclame care i-a atras atenţia directionându-l spre produs, stârnind în acelaşi timp nevoia de mai multă informaţie relevantă despre acel produs. Pe când în cazul FMOT clientul ajunge în faţa produsului datorită unei conjuncturi ce poate ţine sau nu de Marketing (recomandarea unui prieten sau specialist, tabieturi de shopping în centre comerciale s.a.m.d).

Însă, cum comportamentul consumatorului se schimbă periodic, la fel şi conceptele de Marketing se dezvoltă şi trec la un alt nivel, unul superior. Asta pentru că marketerii sunt in continuă cautare de oportunităti. Astfel că după ZMOT, FMOT, SMOT, avem şi IMOT (apărut ca și concept în urmă cu vreo 10-12 ani, cred).

*notă: SMOT însemnă Second Moment of Truth, adică al doilea moment al adevărului, si face referire la momentul în care consumatorul foloseşte produsul şi evident este măsurabil în cota de retenţie a consumatorilor.

IMOT înseamnă Infinite Moment of Truth, adică momentul infinit al adevărului. Pe scurt, IMOT defineşte calitatea experienţei pe care consumatorul a perceput-o după ce a făcut comanda şi mai ales după ce a folosit produsul. Asta înseamnă că IMOT analizează recurenţa, afinitatea faţă de brand şi încrederea pe care consumatorul o dobândeşte în brand.

Cu alte cuvinte, IMOT este exact conceptul care dă culoare muncii unui marketer şi care dovedeşte valoarea Marketingului, pe termen lung şi foarte lung.

Se poate spune, deci, că IMOT este un fel de sumă a experienţelor pozitive trăite de consumator în ralatia cu brandul. O relaţie clădită şi axată pe calitate, încredere, îmbunătăţire permanentă a produsului sau oferirea de variante viabile. IMOT este exact conceptul de Marketing ce face diferenţa între un fan al brandului şi un consumator de conjunctură.

Da, IMOT este de fapt obiectivul „suprem” în Marketing. În fond, ca marketeri asta urmărim. Însă, deocamdată, conceptul nu este pe deplin formalizat. Partea bună este din ce în ce mai mulţi specialişti îl asimilează şi îşi stabilesc obiectivele ţinând cont de IMOT. În special datorită posibilităţilor efectiv infinite pe care le oferă. În fond, un client mulţumit va recomanda întotdeauna produsul.

*bonus

Cele 4 concepte, adică ZMOT, FMOT, SMOT și IMOT inter-relaţionează și reprezintă in același timp oportunităti pentru marketer. Sunt de fapt paşii pe care consumatorul îi face într-un canal de conversie (cumpărare a unui produs). Însă doar IMOT le poate declanşa pe toate celelalte 3, viceversa nefiind valabilă.

Relaţionarea dintre cele 4 concepte este în felul următor:

ZMOT -> FMOT -> SMOT -> IMOT