De câteva zile, la nivel de reţea, Facebook a început actualizarea unor setări de navigare pentru utilizatori. Mai exact, toate clipurile de pe Youtube ce sunt postate prin link pe Facebook sunt deschise în fereastră nouă, în browser.
Informaţia a fost primită cu multă reticenţă (şi amărăciune) de către utilizatorii Facebook, obişnuiţi să vizualizeze respectivele clipuri direct pe Facebook, fără a părăsi reţeaua. Evident, acuzele au început să curgă. Unele argumente contra-Facebook sunt destul de fondate, în special acela că Facebook forţează cumva utilizatorii să încarce conţinut video direct în reţea pentru ca mai apoi să-l monetizeze.
Totuşi, argumentele de genul celui de mai sus au şi o faţetă destul de greu de înţeles de către utilizatori. Facebook, prin actualizările pe care le face, ţinteşte acelaşi lucru ca şi Google. O mai bună experienţă pentru utilizatorii Mobile. Iar la acest capitol, ambii giganţi online au ajuns la o aceeaşi concluzie şi anume că e mai bine să ofere conţinutul link-uit de pe site-uri terţă parte direct în aplicaţia reţelei, fără a mai „obliga” utilizatorul să părăsească reţeaua. Altfel zis, erorile şi setările defectuoase, inclusiv designul site-urilor terţă parte nu vor mai deranja utilizatorul, pentru că acesta va vizualiza conţinutul prin intermediul aplicaţiei Facebook, care va „tăia” orice element ce îngreunează încărcarea paginii site-ului.
Problema cu Youtube, pe care o are Facebook, ţine tocmai de încărcarea destul de greoaie a clipurilor (pentru mobile), atunci când sunt postate prin link pe Facebook. Şi cum Facebook nu-şi poate permite să „decupeze” site-ul Youtube, atunci când clipul este deschis de aplicaţia Facebook, au ales varianta deschiderii clipului direct în browser.
Sigur, cei de la Facebook pot fi bănuiţi că forţează anumite lucruri şi că sub pretextul de mai sus vor de fapt altceva.
Însă, consider că Youtube este un adversar mult prea puternic chiar şi pentru marele Facebook. Şi chiar dacă Facebook va încerca să monetizeze conţinutul video, o vor face cumva similar metodei in-Display, nu in-Stream.
Ideea este că Facebook îi lipseşte o anumită zonă de piaţă. Iar acea zona de piaţă este segmentată în jurul persoanelor ce au vârsta cuprinsă între 4-14 ani. Un segment demografic pe care Youtube îl domină absolut. Şi aşa cum este firesc, într-o proporţie covârşitoare, toţi cei ce acum cresc cu Youtube (pe tabletă ori smartphone) vor căuta Youtube şi când vor fi mai mari. Acesta fiind şi unul dintre motivele pentru care Google nu mai „pompează” energie în Google Plus, conştienţi fiind că G+ va deservi în mod exemplar ca satelit pentru Youtube, dar şi ca alternativă la un tot mai agresiv Facebook.
Tocmai din cauza asta, Facebook nu-şi permite o luptă cu Youtube. Indiferent de superlativele reţelei create de Mark Zuckerberg. În plus, Facebook a mai încercat o mutare similară acum câţiva ani, fără succes. Probabil, în cele din urmă cei doi giganţi online îşi vor împărţi supremaţia pe zona video-online, fiecare însă cu segmentul său demografic, dar cu o proportie ce va creste constant favorabil Youtube.