Concursurile de advertoriale, pro si contra, cam asta este esenta acestui articol!
Inainte de a citi cele spuse de mine, luati aminte un lucru important, nu dau vreun verdict ori altceva, ci pur si simplu pun in discutie concursurile de advertoriale pentru bloggeri! Motivul acestei discutii se regaseste intr-o moda noua ce pare sa fie abordata in advertisingul online ce presupune activarea bloggerilor si anume concursuri de advertoriale, pentru bloggeri, dar organizate direct de catre client (firma, brand, cum vreti sa-i spuneti) nu de catre un intermediar!
Destul de populare in blogosfera romaneasca sunt concursurile de advertoriale organizate prin intermediul Super Blog si Blogal Initiative, primii cu o competitie bi-anuala, ceilalti cu o competitie periodic-constanta! Aleg sa fac referire la aceste doua modele, pentru ca sunt populare, altfel as fi folosit exemplul MWB, insa acolo astfel de concursuri sunt foarte rare si nu mi s-ar parea relevant pentru discutie.
In discutie nu voi pune modelul de business al celor doua structuri mai sus amintite, scopul lor, rata de conversie, ci voi incerca sa privesc totul din punct de vedere al cititorului dar si al bloggerului deopotriva!
Pe scurt:
–Super Blog, hulit de unii, apreciat de multi, este un concurs structurat pe mai multe etape de desfasurare, articolele vizeaza abordarea unei teme impuse de catre sponsor si respectarea unor cerinte tehnice! Scopul este reprezentat de promovarea produselor sau serviciilor sponsorului intr-un mod care sa evite cat mai mult posibil alterarea perceptiei cititorului, folosind tematici varii prin abordare (literar, tehnic etc). Ca cititor stii in orice moment ca ceea ce citesti este articol publicitar, participant la concurs, ca blogger stii ca ai o intreaga echipa ce incearca sa fie cat mai obiectiva in a stabili castigatorii!
–Blogal Initiative, face cumva cam acelasi lucru, ceva mai frecvent insa, angrenand in plus bloggerii intr-o competitie paralela cu fiecare concurs in sine, prin prisma campionatului intern, un fel de clasificare generala cuprinzand toate rezultatele la toate concursurile! Si aici, deasemenea ca cititor stii in orice moment ca ceea ce citesti este cu scop publicitar iar ca blogger stii ca o intreaga echipa face tot posibilul sa fie cat mai obiectiv ales castigatorul!
*La ambele exemple prezentate mai sus, exista reguli interne si de competitie destul de clar expuse si care sunt respectate! ..cel putin asa am inteles eu din ceea ce am citit acolo.
Insa, daca atat in cazul SB cat si BI, lucrurile sunt vizibile pentru cititor, acesta fiind avertizat ca ceea ce are deschis in browser este de fapt un articol inscris la concursul X organizat de Y, nu acelasi lucru se intampla si cand vorbim despre concursuri organizate direct de catre sponsor fara a mai apela la un intermediar!
Spre exemplu, bloggerii sunt invitati la concurs pe pagina brandului Z, concurs in care li se specifica destul de clar cerintele, in speta promovarea produselor/serviciilor! Pana aici veti zice ca nu e nicio diferenta, insa, un mic amanunt va scapa si anume acea mica notificare la inceput sau final de articol prin care cititorul este informat ca articolul este unul ce participa la o competitie de ”publicitate”! Un alt amanunt care nu apare sunt regulile, orice structura, orice concurs trebuie sa aiba reguli, fie pentru blogger, fie pentru advertiser, fie pentru sponsor, dar mai alespentru sponsor si advertiser, regulile de desfasurare a competitiei dar mai ales de desemnare a castigatorilor pot si vor scuti intreaga imagine a brandului de o neplacuta tavaleala in ceea ce poate deveni la un moment dat mocirla online!
Mie sincer nu mi se pare deloc corect, adica pe de-o parte avem bloggeri care au ragusit tot strigand ca aceste concursuri de advertoriale ucid blogosfera, pe de alta parte tot aceeasi bloggeri tac malc atunci cand concursurile sunt organizate direct de catre sponsor. Ma rog, poate imi scapa mie ceva, desi incerc sa-mi dau seama, ce!
Avem pe de-o parte o regula auto-impusa, de fiecare dintre noi, bloggerii, cu P , S sau ”articol sponsorizat” si chiar ”articol participant la concursul X”, regula pe care din bunul respect pe care-l avem pentru cititorii nostri am adoptat-o, mai cu chiu cu vai, dar am adoptat-o! Avem pe de alta parte concursuri organizate direct de sponsor, acolo unde neluand in calcul orice alte criterii aberante, nu se impune nimanui ca si conditie de participare ”avizati-va cititorii ca articolul e advertorial particpant la concursul organizat de noi”!
Nu stiu, dar mie mi se pare mai mult sau mai putin aiurea ca la doua chestii similare, sa se aplice regulile diferit, asta desi in mod clar bloggerii sunt cei ce au ultimul cuvant sau asa ar trebui, pentru ca nu mare mi-a fost mirarea sa aud ca W a fost descalificat pentru ca a avut ”neobrazarea” sa-si informeze cititorii ca articolul-advertorial era de fapt (culmea, incredibil, š ) participant la un concurs!
Asadar, apelez la buna voastra logica si pricepere, ce anume difera si ce nu, cat de bune sunt concursurile de advertoriale organizate direct de sponsor sau de ce acestea sunt mai presus decat cele organizate de intermediari?
Nu vorbesc, repet, despre rata de conversie, pentru ca sincer sa fiu, concursurile de advertoriale organizate direct de sponsori/branduri nu cred sa aiba o rata de succes mare, din simplul fapt ca regulile sunt subiective si nu obiective, cat despre alegerea castigatorilor, permiteti-mi sa am mari dubii mai ales cand nici macar nu stii cine participa si chiar daca stii poti descoperi cu stupoare ca de fapt castigatorul este un articol de pe un blog ”nascut ieri” si care exista marea posibilitate sa apartina unui anagajat al sponsorului respectiv!
Mie, personal, concursurile de avertoriale organizate direct de sponsori ma fac sa-mi aduc aminte de o moda a concursurilor pentru bloggeri (si cititori) de acum cativa ani, cand toate lucrarile pentru a fi inscrise trebuiau trimise prin email, iar participantii habar nu aveau cati si cine s-a inscris in concurs, ca sa nu mai spun ca era imposibil de verificat castigatorul si ca de multe ori atunci cand a fost posibila o astfel de verificare s-a descoperit ca de fapt castigatorul era ”persoana fictiva”! Deci, credibilitate zero, in acest caz!
Eu ma voi opri din argumentat (in articol) aici, repet, poate nu analizez eu bine problema, desi atunci cand la doar 2 simple intrebari nu pot gasi un raspuns logic, mi se pare ca problema nu e la mine, ci la cei ce organizeaza aceste concursuri de advertoriale si anume la sponsorii-organizatori!
bullshit, nu inteleg ce castiga un brand cand incurajeaza niste oameni sa laude un produs. nu sunt toti asa naivi incat sa creada ca un blogar lauda ceva fara a avea vreun castig.
Mai sunt si bloggeri care atunci cand vorbesc despre un produs ori serviciu, o fac pro-bono, fiind placut impresionati de calitatea produsului!
E putin cam aiurea, pentru ca daca incep toti cu astfel de concursuri, se duce orice calitate din articole. Pana si advertorialele, cat de advertoriale ar fi, tot trebuie scrise cu cap. Dar, poate incep sa angajeze oameni priceputi, content & comunity manageri, cine stie. Sa vezi acum advertoriale peste tot, de parca n-ar fi deja. :))))
Stii cum e, excesul vine sanctionat de utilizatorii de internet si nu m-as mira sa aud de campanii esuate si investitii falimentare!
Serios? Chiar s-au descalificat concurenti pentru ca au specificat natura articolului? Asta nu-mi vine sa cred. E chiar penibil.
Din pacate este destul de reala intamplarea si da, este penibil!