Voi incerca sa fiu cat mai scurt si la obiect, dar nu promit! 😀
Ce poti face cand tu ca politician, functionar public sau persoana cu raspundere mare, nu stii ce sa comunici catre Mass Media, referitor la o intamplare, situatie, eveniment? -Simplu, lasi Mass Media sa isi inventeze propriile povesti, propriile stiri!
Un mod simplificat de exemplificare pentru o sumedenie de situatii din viata de zi cu zi a celor ce in anumite momente, mai mult sau mai putin importante, sunt nevoiti sa faca publice informatii despre x, y, z!
Interpretand si adaptand pentru Social Media, fraza de mai sus ar arata astfel:
Ce poti face cand nu stii care ar fi metoda cea mai buna pentru promovarea produselor, serviciilor firmei tale in Social Media? -Simplu, lasi Social Media sa promoveze pentru tine!
Ca un domeniu in plina si continua dezvoltare, Social Media reprezinta in aceasta perioada un ”trebuie” necesar oricarei activitati comerciale, publice sau private, oricarei institutii publice sau private! Numai ca, asa cum in clasicul (deja) marketing traditional se intampla, si in Social Media devine pe zi ce trece din ce in ce mai greu sa promovezi intensiv cheltuind sume minime! Evident, a existat o perioada in care costurile erau bine ascunse prin birouri de agentii, de unde nimeni nu reusea sa afle nimic, de fapt inca mai persista aceasta situatie dar parca nu ca acum un an de zile, si costurile desfasurarii de ”promovare” in Social Media erau calculate ”dupa ureche” totul bazandu-se pe niste criterii cel putin haotice dar care, cu timpul, au generat ”cunostinte” in baza de informatii a multor firme iar acum pentru multe din respectivele agentii devine din ce in ce mai greu sa faca afaceri in Social Media! *nu voi dezvolta prea mult aceasta idee!
Indiferent de situatie, la inceputurle Social Media sau nu, au existat cei care desi dispuneau de bugete fabuloase pentru promovarea clientului, apelau totusi la metodele cele mai ieftine dar care aveau un impact garantat, motivul fiind evident cresterea profitului propriei agentii!
Una dintre aceste metode este Easy Viral, construita intocmai pe principiul-fraza de mai sus, menita sa fie foarte putin consumatoare de resurse financiare dar care ca impact sa fie totusi la inaltime! Denumirea de Easy Viral provine din SEO, unde specialistii au trebuit sa rezolve una din cerintele cele mai stupide pe care un client le putea avea si anume cresterea expunerii in Google peste noapte, la propriu, si au inventat software de plasare de backlinkuri sau software care sa eficientizeze continutul din punct de vedere SEO, pe baza mai multor criterii, in principal a trendurilor in cautarile Google!
Metodele Easy Viral au prins foarte bine pe Facebook, Twitter si blogosfera, insa Facebook a fost dintotdeauna unealta perfecta!
Spre exemplu, cel caruia i-a fost incredintata responsabilitatea promovarii clientului, apela la inventarea unor situatii de gen ”reclama cognitiva” sau ”reclama apeland la grupuri de referinta si apartenenta” sau chiar ”reclama apeland la drupuri de referinta disociative”!
Rezultatul? Cumva in genul:
-incredibil, am dat o gramada de bani pe ”masina” si nu valoreaza nici macar jumate din suma;
-am schimbat la masina ”nspe chestii” in doar cativa ani, modelul asta e ”asa si pe dincolo”;
-Facebook m-a ajutat sa-mi gasesc masina, culmea masina mea nici macar nu avea numere de inmatriculare;
-induiosator, cum sa nu apreciezi ceva de ”genul”;
-extraordinar, am lansat pe Facebook o solicitare umanitara si au raspuns o multime de oameni (mii de like, mii de share);
-uluitor, patronii umilesc angajatii;
-o grupare de hackeri ameninta sa opreasca internetul;
-tie nu iti pasa de viata copilului tau? – arata ca iti pasa!
Exemplele pot curge in continuare cel putin 20 de pagini! Important este ca astfel de mesaje, plasate in diferite formate, de la simple stiri pana la video sau imagini, au avut intotdeauna rodul scontat si anume propagarea rapida a informatiei! Toate mesajele de acest gen apelau, in mod mai mult sau mai putin psihanalitic, la spiritul civic!
Pentru nimeni din cei ce lansau astfel de mesaje (foloseau astfel de tehnici de reclama) nu conta faptul ca rezultatul final putea fi ca un bumerang, important era sa obtina atentia internautilor!
Obtinerea atentiei!
Cel mai usor lucru in Social Media este obtinerea atentiei, insa nu si cel mai important, pentru ca degeaba atentia tuturor este indreptata intr-o anume directie daca nu este si utilizata corespunzator! Tocmai din cauza asta, genul de mesaje de mai sus aveau/au o durata de viata relativ mica, pentru ca propagarea informatiei nu era sustinuta de cei ce o lansasera decat pentru o scurta perioada de timp, asta pentru ca trebuiau sa anticipeze deja partea cu ”convertirea atentiei”!
Convertirea atentiei!
Odata obtinuta atentia internautilor incepea adevarata reclama, pentru ca era usor pentru oricine sa plaseze mesajele adevarate de reclama, sa-si desconspire practic intentiile, avand pe pagina fanilor (pe propriul site, pe profilul de utilizator) concentrata atentia tuturor! Convertirea atentiei era astfel un pas usor, pentru ca nu sunt multi cei capabili sa decida propria nevoie si sa nu se lase condusi de marketeri!
Bumerangul atentiei!
Tehnica Easy Viral, pe cat de eficienta este in propagarea informatiei, pe atat de riscanta s-a dovedit, mereu! Nu putine au fost campaniile distruse de catre astfel de mesaje, chiar daca teoretic, mesajul a fost propagat cu o viteza uluitoare atingand o tinta (nr de oameni) ce parea doar o himera la inceput, un obiectiv ne-realist!
Daca in mod normal, pentru orice campanie Social Media, pasii sunt obtinerea tentiei-mentinerea atentiei-convertirea atentiei, in cazul Easy Viral pasul numit ”mentinerea atentiei” disparea, pentru ca in fapt, nimanui nu-i pasa de asta si tot ceea ce se dorea era convertirea cu orice pret a atentiei!
Rezultatul a fost de fiecare data, fara exceptie, ca un bumerang, pentru ca la final de campanie compania ce platise reclama, ramanea cu o imagine negativa! De fapt, realitatea este ca multe dintre respectivele companii nu vor scapa vreodata, sau cel putin nu curand, de imaginea negativa atasata lor in urma propriilor campanii de advertising in Social Media! Internetul nu uita, asta e partea cea mai faina, si mereu vor fi oameni suficient de capabili incat sa caute in arhiva ”internetului” si sa readuca in prim-plan metodele de promovare folosite in trecut de anumite firme! Nimeni in online nu iarta o companie sau agentie, atunci cand este folosit ca o unealta de advertising fiind inselat de ”cuvintele puternice” ale advertiserului!
In incheiere|!
Asa cum ziceam, am evitat sa dezvolt prea mult, insa trebuie sa mai mentionez ca exista si acele Easy Viral de inertie, prin prisma tipului de reclama curata, prin prisma modului atragator si sincer de a transmite mesajul, folosite de advertiser! Acest tip de Easy Viral va fi foarte eficient mereu iar oamenii vor sti ca este reclama, dar pentru ca le place, vor contribui chiar ei la transmiterea mai departe, voluntar, nu fortat ca in restul cazurilor! Realitatea este ca tocmai aceste tipuri de de reclama, au constituit baza si mai apoi au ajutat la dezvoltarea principalei tehnici de marketing prin intermediul Social Media, numite pe scurt Viral Marketing, diferenta fiind ca Viral Marketing a plecat intotdeauna de la premisa ca reclama trebuie sa fie evidenta, cat mai evidenta, astfel incat internautul sa poata decide singur daca vrea sau nu se se implice!
Observati alternarea modului de adresare, de la trecut la prezent si iar spre trecut! Nu am incercat sa subliniez decat ca Easy Viral este o metoda de promovare tipica anilor de inceput ai Social Media, iar in prezent astfel de metode vin respinse din start de catre internauti, indiferent de cat de ”smart” ar fi mesajul initial!
Cu alte cuvinte, Easy Viral este doar o greseala intentionata de aplicare a Viral Marketing, chiar daca a avut de foarte multe ori succes in propagarea informatiei nu a avut niciodata succes in propagarea reclamei, asta pentru ca reclama nu a fost niciodata evidenta, asa cum trebuie sa fie in cazul Viral Marketing! Atasand la aceasta greseala o alta, si anume ne-recunoasterea sub nici o forma a reclamei, tocmai de cei banuiti a fi implicati, a dus de fiecare data la crearea imaginii negative pentru ”brandul” banuit a fi implicat!