SEO. Este CTR factor de ranking?

O întrebare destul de legitimă, cea din titlul articolului. În fond, există un fel de controversă în breasla specialiştilor SEO, referitor la faptul că CTR este sau nu factor de ranking în Google Search.

*CTR = click through rate

Răspunsurile vis-a-vis de întrebare au fost mereu diferite. Adică unii zic da, alţii zic nu. Testele, deasemenea, au oferit rezultate neconcludente.

Un răspuns sigur nici eu nu-l pot oferi. Dar Google a lăsat să se înţeleagă că CTR este unul din criteriile de ranking, ori asta contează.

Ce am observat eu din teste? (testele mele)

Că da, CTR este criteriu de ranking. Adică rata de click influenţează poziţia unui rezultat în SERP. Dar se întâmplă asta doar dacă există stabilitate în istoricul respectivului rezultat. Altfel, se vor întâmpla doar mici salturi şi nimic mai mult.

În sensul ăsta, ca argument pro, am observat că dacă CTR este stabil (de exemplu în jurul a 1%) pe o perioadă de timp relevantă (10-20 zile) atunci rezultatul (cuvântul cheie) urcă în ranking.

Dacă, însă, CTR este fluctuant (gen 4% azi, 0,2% ieri, 6% acum două zile) atunci mai degrabă se întâmplă un down-ranking, pentru că intervin algoritmii Hummingbird care sunt foarte atenţi la manipulare.

Şi apropo de manipulare, sunt câteva aspecte notabile aici:

– poziţia rezultatului (cuvântului cheie) este una relevantă ca medie (nu fixă), generată de factori gen interes temporar, locaţiile din care este efectuată interogarea (algoritmul Pigeon este foarte eficient), istoric navigare web al utilizatorilor care efectuează interogarea;

– Google are date despre popularitatea fiecărei interogări, de-a lungul timpului, precum şi date despre CTR-ul celorlalte rezultate, ceea ce face aproape imposibilă manipularea rezultatelor prin click, prin CTR (exemplu: CTR mai mare pentru un rezultat de pe pagina 2,3,4 – etc- decat CTR rezultatelor de pe prima pagină)

– traficul web pe o anumită interogare contează (un CTR de 40% pentru un rezultat aflat pe pagina 2, în condiţiile în care există doar 100 afişări per interogare în prima şi a doua pagină este destul de suspect)

Dar, dincolo de zona asta gri a SEO, realitatea este că CTR, aşa cum este normal, este criteriu de ranking. În fond un rezultat cu un CTR mare (în comparaţie cu restul rezultatelor) denotă şi confirmă calitatea informaţiei de pe pagina respectivă.

La fel de important este şi că pentru a obţine poziţii bune în ranking, pagina în sine trebuie să fie competitivă şi pe alţi factori de ranking.

Sigur, manipulări pot fi efectuate. Linkurile externe încă sunt foarte importante. Linkurile interne au devenit la fel de importante. Însă, de când cu microdata, de când structura site-ului a devenit esenţială, de când datele sunt agregate la nivel Big Data, de când cu web-ul semantic, manipulările nu mai sunt folositoare. În fond, la ce ajută să atragi pe un site mii de vizitatori din Search, când ai un Bounce Rate de peste 60%?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *