Chiar dacă online-ul românesc „s-a entuziasmat” aseară la aflarea veştii că Netflix a venit în România, se cuvine să aplicăm un filtru ceva mai analitic peste tot subiectul, măcar pentru a înţelege mai bine ce se întâmplă.
Înainte de toate, Netflix nu a venit în România.
Netflix este disponibil şi în România.
Asta ar fi exprimarea corectă. De fapt, de aseară, Netflix este disponibil, aproximativ, în orice ţară, la nivel global. Am observat că doar China, Siria şi Coreea de Nord lipsesc din aria de acoperire Netflix.
Practic, pentru a accesa Netflix, nu mai există acea blocare pe bază de locaţie geografică care până acum obliga românii (şi nu numai) să folosească VPN. Dar, desigur, se poate vorbi despre o lansare la nivel global, asta pentru că tocmai Netflix recunoaşte că lista de titluri prezentă în catalogul de streaming diferă de la o regiune la alta şi de la o ţară la alta.
Acum, acestea fiind lămurite, să ne îndreptăm atenţia spre impactul pe care îl va avea, Netflix, pe piaţa media locală. O piaţă media locală, care momentan este în stare de şoc. Vor apărea reacţii, dar nu mizez prea mult pe ele, nu în situaţia în care conţinutul media (tv), servit românilor într-o proporţie foarte mare, este produs în SUA.
Desigur, impactul Netflix va fi unul major pe piaţa media din România. Însă nu va exista un impact imediat. Pentru că, înainte de toate, Netflix nu este popular în România. Nu este popular în maniera în care să obţină rapid o felie foarte importantă de piaţă. Dar asta se va schimba în următoarea perioadă (următoarele luni de zle), desigur, mai ales datorită modului excelent (din punct de vedere marketing) de a face disponibil World Wide, serviciul.
Probabil, foarte probabil, vom asista la câteva mutări în piaţă. Voyo, Seenow, Antena Play fie se vor reorganiza, fie vor fi parte a unei tranzacţii (nu speculez mai mult). Televiziunile, momentan, pot sta liniştite. Însă nu foarte liniştite. Chiar şi cu 500k abonaţi în România, Netflix va diminua semnificativ bugetele televiziunilor, în ideea în care audienţele vor scădea şi la fel şi costurile de promovare pe anumite canale. În plus, ca şi profil de utilizator Netflix, se poate constata uşor că abonatul Netflix este o persoană cu o putere de cumpărare uşor peste medie, cu vârstă cuprinsă între 20-40 ani. Deci fix targetul ideal pentru orice televiziune.
Sigur, nu vreau să se înţeleagă că Netflix va închide televiziunile româneşti. Cel mai probabil, acestea vor încheia acorduri de preluare în streaming a conţinutului lor, cu Netflix. Cam acelaşi lucru s-a întâmplat şi în SUA dar şi în vestul Europei. Pe de altă parte, este un prim semnal (puternic) că televiziunile trebuie să aducă mai mult conținut de calitate pentru a-și păstra abonații.
Ideea generală este că, pentru moment, Netflix pare că testează piaţa (pieţele). În momentul în care drepturile de autor vor fi puse la punct pentru titlurile din streaming, pentru fiecare locaţie în parte, dar şi când vor exista suficiente statistici care să ofere o idee de prognoză, de feedback din partea utilizatorilor, cu siguranţă Netflix va pompa mai mult, energie. Dar, repet, momentan Netflix doar provoacă valuri de reacţii, încă nu s-a poziţionat pe piaţa locală din România.