S-a tot vorbit în ultimile zile despre cum traficul multor site-uri a scăzut masiv, incluse aici fiind şi multe magazine online, toate având On-Page Seo destul de bun.
Algoritmii Panda şi Penguin, spaima multor webmasteri în ultimii 2 ani, nu au primit actualizări importante, chiar dacă totuşi au primit mici îmbunătăţiri, aşa cum frecvent se întâmplă.
Însă, ceva s-a întâmplat în ultima lună de zile. Ceva a cauzat o masivă scădere a traficului organic dinspre Google Search.
Iar ceea ce s-a întâmplat (poate greşesc sau poate nu) este introducerea algoritmului, generic numit, Google Pigeon.
Google Pigeon, în structura sa, ţinteşte o mai bună filtrare a rezultatelor în Search ce conţin „termeni locali” (local queries) într-o manieră încât rezultatele să fie relevante.
exemplu: -cauţi Pizza Bucureşti iar rezultatele din primele 2 pagini să nu îţi mai ofere şi variante gen Pizza Constanţa, Pizza Sibiu etc;
alt exemplu: – cauţi Pizza şi eşti din Bucureşti, atunci rezultatele din Search trebuie să îţi ofere ceva relevant ţie, adică pizzerii din Bucureşti, nu din Iaşi;
Totuşi, Google Pigeon nu este un algoritm care penalizează site-uri, direct, ci unul care doar rafinează rezultatele din Search.
Site-urile care au beneficiat cel mai mult de introducerea acestui algoritm au fost cele de tip business-directories (directoare cu anunţuri ale afacerilor locale). Yelp fiind un astfel de director care a avut o creştere spectaculoasă a traficului după introducerea Pigeon. De fapt, există zvonuri conform cărora Google ar fi introdus special pentru Yelp acest algoritm, dată fiind cearta dintre cele două companii în primavară şi acuzele aduse Google că ar favoriza în Search afaceri locale listate în G+ şi Maps.
Problema este că, din câte se pare, Pigeon a readus în prim plan una din marile probleme ale Google Search de acum câţiva ani. Iar această problemă este Domain Clustering (Host Clustering). Adică, în Search sunt afişate pe aceeaşi pagină mai mult de 2-3 rezultate dinspre acelaşi domeniu, pe o anumită interogare a utilizatorului. O eroare care, evident, a oferit spammerilor o oportunitate de a manipula din nou algoritmii. Mai ales că multe din aceste directoare nu sunt altceva decât o modalitate de a face link-building agresiv, nimic altceva.
Sigur, asta este doar o presupunere a mea pe baza concordanţei cronologice dintre introducerea Google Pigeon şi re-apariţia fenomenului Domain Clustering.
notă:-iniţial, la finele lunii iulie, Google Pigeon a fost introdus doar pentru interogări în limba engleză, de pe teritoriul SUA, urmând a fi disponibil la nivel mondial treptat până la finele anului. Nu există o confirmare certă că ar fi disponibil pentru interogări în limba română, pe teritoriul României, la ora scrierii articolului.