O selecţie de informaţii interesante despre comportamentul consumatorului, relevante la nivelul lunii august 2015, în România.
Dispozitiv folosit pentru navigarea online:
- 60% desktop (şi/sau) 46% smartphone (şi/sau) 23% tabletă (evident există un important procent de utilizatori multi-device)
Second-screen, în speţă Tv
- 45% folosesc în paralel tv, în timp ce navighează online de pe alt dispozitiv
- 54% nu folosesc second-screen
Influenţă second-screen pentru navigarea online
- 22% accesează online informaţii relevante şi asociate cu ceea ce urmăresc la tv
- 78% accesează online informaţii fără nici o asociere cu ceea ce rulează la tv
Dispozitive folosite pentru navigarea online, în timp ce rulează ca second-screen Tv-ul
- 58% PC, 51% smartphone, 15% tabletă
Cât de important este brandul înainte de a face o achiziţie (câte branduri sunt luate în considerare înainte de a face o achiziţie)?
- 1 – 23% (față de 37% in SUA, Germania, UK, Franta ori 32% Italia)
- 2 – 22%
- 3 – 15%
- 4 – 5%
- 5 sau mai multe branduri – 13%
- nici unul în particular – 18% (important semn ! aici)
Primul contact cu produsul cumpărat sau oferta la care s-a aplicat are loc (cum au aflat de):
- 15% discuţii cu alte persoane
- 24% din cautarile pre-achiziţie
- 9% prin advertising
- 41% din experienţe anterioare (au folosit produsul x din categoria y, aflând astfel şi despre produsul z din aceeaşi categorie, cred că ar fi un răspuns mai corect)
În discuţiile cu alte persoane, care mediu a fost folosit atunci când s-a stabilit primul contact cu produsul/oferta achiziţionat:
- 71% discuţii individuale, faţă în faţă
- 11% via reţele de socializare
- 7% via email/sms
- 6% altele
În procesul de informare despre produsul cumpărat, în faza pre-achiziţie, mediile folosite sunt:
- 61% online (website, app)
- 35% magazin, showroom
- 2% aleg să sune comericiantul
- 2% alte metode
Cum aleg romanii să cumpere, in ce mediu:
- 54% merg in magazin
- 30% cumpără online
- 4% preferă comanda prin contact direct via email
- 6% preferă comanda telefonică
Sunt motivaţi să cumpere de către:
- un cadou oferit – 27%
- un cadou pentru prieteni/cunostine/familie – 8%
- impuls de moment – 14%
- discount/promoţie – 20%
- nevoie urgenţă – 27%
- achiziţie regulată/reîncărcare – 13%
- ocazie specială – 6%
- excursie sau vacanţă – 6%
- eveniment social – 6%
- puncte de loialitate – 2%
- (am exclus tot ce este sub 2%)
Ce tip de advertising contează pentru a decide achiziţia unui produs/oferte (ZMOT), atfel spus ce tip de advertising pune în prim contact consumatorul cu produsul/oferta:
- 35% online
- 34% tv
- 3% radio
- 3% poster (OOH)
- 6% ziar/revista
- 4% Email (Newsletter)
- 1% Email (oferta personalizată, contact direct)
- 6% reclame din magazin
- 6% altele
Ce fac românii atunci când accesează un site, de pe smartphone, iar acel site nu este optimizat pentru aceste dispozitive:
- 14% se încăpăţânează să acceseze site-ul de pe acelaşi dispozitiv
- 49% aleg să schimbe dispozitivul pentru a accesa site-ul
- 32% renunţă şi merg pe alt site, unul care să fie optimizat
- 9% aleg să sune ori să viziteze magazinul
- 22% aleg să renunţe pe moment pentru a reveni mai târziu pe site, în speranţa că au întâmpinat doar erori temporare
Se observă, deci, că multe informaţii publicate anterior referitoare la Second-Screen (şi cât de important ar devini mediul) au fost neglijent supra-evaluate şi Second-Screen de fapt are o influenţă mult mai mică decât se credea asupra consumatorului online.
Cu cât smartphone-ul devine mai performant, cu atât tableta devine mai inutilă.
Se confirmă, pentru a nu ştiu câta oară, că noţiunea de brand/marcă la români este complet înţeleasă greşit, drept urmare fidelitatea în funcţie de brand aproape că nu există. Va mai trece apă pe Dunăre până când brandul, pentru români, va deveni prioritar în decizia de cumpărare.
Se conturează din ce în ce mai clar că online-ul depăşeşte tv-ul ca putere de influenţare a consumatorilor. La fel, se confirmă din nou că promoţiile, reducerile şi cadourile oferite influenţează cel mai mult intenţia şi decizia de cumpărare a consumatorilor români.
Iarăşi, se confirmă ceea ce am susţinut referitor la comenzile telefonice. Şi anume că în primul rând comenzile telefonice sunt destul de puţine, procentual în comparaţie cu restul, apoi că majoritatea covârşitoarea acestui tip de comenzi are loc în nişa restaurante/pizzerii. Dar, desigur, fiecare face cum vrea, taie şi apoi măsoară sau măsoară şi apoi taie.
*informatii via Google, Barometrul Consumatorului