Da, Facebook are propria luptă cu giganții Mass Media. Da, Facebook a oferit acces la date unor ”rechini” crezând că aceștia sunt oameni de bună-credință. Dar haideți să încetăm în a ne oripila pe tema ”Facebook știe totul despre noi”.

Facebook știe atâtea pentru că noi am cedat voluntar aceste informații. Nu doar către Facebook ci către oricare altă rețea de socializare, oricare altă platformă web. Pentru că ne-a plăcut, pentru că am obținut de-a lungul anilor o creștere a calității serviciilor în aproape toate domeniile, pentru că avem acces facil la un întreg univers doar prin intermediul internetului. Pentru că Social Media a devenit parte din viețile noastre.

Gândiți-vă numai la teama multor ”wanna be business man” referitoare la un simplu review negativ pe facebook și cât de multe a schimbat în bine.

Însă, nu Facebook a făcut profilări individuale de tip user persona și profilări psihografice, pentru mai mult de 50 de milioane de americani. Nu Facebook a folosit aceste informații pentru a fabrica fake news, pentru a manipula o uriașă masă de oameni.

Ci Cambridge Analytica.

Adică, să fim serioși. Orice marketer, advertiser sau analist în ziua de azi are acces la informații despre utilizatorii de internet. Doar că folosesc eșantioane mai mari de 1000 de persoane per segment tocmai pentru a proteja identitatea celor targetați. Și atât Facebook cât și Google impun o astfel de metodologie. Pentru că oricum este mai avantajos să lucrezi pe eșantioane de grupuri țintă decât să ”înnebunești” căutând să targetezi individual pe baza unor presupuneri până la urmă.

Și nu, nu vă amăgiți că singura ”salvare” este punerea sub control guvernamental a rețelelor de socializare. Nu este nevoiede salvare, de mii de reglementări, ci doar de re-sistematizare și re-gândire a modului de lucru cu datele. Iar asta deja se întâmplă, primul pas fiind GDPR.