O explicaţie pentru ceea ce înţeleg eu din aceste două articole. Unul de pe fabricadenet.ro şi celălalt de pe nebuloasa.info. Două păreri interesante, de altfel.
Omul de Marketing Online are nevoie de cifre, de statistici, are nevoie de date concrete. Totul este măsurabil. Indiferent că vorbim despre activitatea unei comunităţi, despre branding sau pur şi simplu despre simpla prezenţă.
Fără date, fără informaţii concrete, un om de Marketing nu poate să lucreze. Să-i ceri unui om de Marketing să ignore cifrele, datele, este că şi cum ai cere cuiva să-ţi livreze un colet fără să-i spui adresa.
Like, share, tweet (etc) sunt toţi simpli indicatori. Indicatori care, de regulă, sunt folosiţi pentru a estima efectele unei campanii ori pentru a o redresa şi, evident, pentru a compara datele între campanii, segmentat pe tip, target, durată etc. Nimic mai mult. În plus, marketerul ca mod de lucru preferă să decidă la capăt de canal, acolo unde sunt conversiile (micro sau macro) şi să măsoare etapizat, în funcţie de obiective intermediare. Dacă există cineva care distribuie bugetul în funcţie de like & share, atunci este într-o gravă eroare.
*apropo de asta, nu mai este un secret că se distribuie bugete şi pentru „boost-ul” postărilor, în fond Facebook a dus Reach-ul organic la aproape de 0.
Pe de altă parte, nu ştiu a cui este vina că există încă specialişti care consideră KPI principali pentru o campanie de Marketing, like&share. Se prea poate să fie rezultatul unui lung şir de articole „cum să” publicate de ani de zile pe diferite bloguri care pretind care oferă „reţeta succesului”. Ori se poate să fie ca drept consecinţă a confuziei că Marketingul poate fi făcut de oricine.
În altă ordine de idei, campaniile de comunicare, Social Media, scad în intensitate pe zi ce trece. Ca drept rezultat al aglomeraratiei de pe Facebook (principal canal) ori din online, pur şi simplu. La fel, este complet greşit să ignori Social Media, în rolul ei pur, şi să alegi doar Social Media Marketing. Social Media Marketing nu funcţionează fără Social Media.
Reclama pe Facebook nu va avea în veci acelaşi impact fără ca pagina de Facebook să fie activă (postări, actualizări, Community Management). Asta este una din cauzele pentru care Facebook a modificat algoritmii şi a redus audienţa gratuită a paginilor de Facebook, pentru că pe enorm de multe pagini sunt publicate doar reclame. Asta în condiţiile în care vorbim de Content Marketing şi, mai ales, cum conţinutul nu trebuie să fie reclamă evidentă ci doar să aibă rol de pilon pentru eventuale campanii PPC.
Acelaşi lucru se întâmplă şi pe Google. Campaniile Adwords pierd din impact şi efect atunci când site-ul target este unul „robotizat” (fără continut detaliat, interacţiuni umane gen recenzii ori like & share etc).
Concluzia mea este că avem nevoie de fiecare departament şi fiecare să-şi facă treaba bine. Că într-o uzină. Dar ca o uzina de Marketing. Când una din piesele din angrenajul numit Marketing nu funcţionează, costurile cresc. Când costurile cresc, Marketingul devinde ineficient. Ori, lipsa de eficientă duce la probleme financiare pentru companie. Companie care are angajaţi pe care trebuie să-i plătească. Pentru că în timp ce marketerul A/B/testează ori alege să se bazeze pe indicatori greşiţi, în uzină există oameni care au nevoie de salariu pentru a-şi întreţine familia.
Ca un mic exemplu:
– un om de Marketing va măsura întotdeauna cât de mare şi activă este comunitatea din jurul unui brand prin ceea ce se vede la final de canal de conversie. Dacă respectiva comunitate generează un minim de vânzări (nu să acopere costuri, ci doar să demonstreze afinitate faţă de brand) atunci totul este ok. Like-urile de pe pagina de Facebook vor fi tratate ca reacţii ale oamenilor (bune, rele, neutre). Dacă respectiva comunitate nu generează un minim de vânzări, atunci like-urile vor fi doar like-uri (a se înţelege reacţie spontană de empatie ori simpatie). La fel şi în cazul campaniilor de comunicare, educare a consumatorului. Dar niciodată nu va renunţa la aceste campanii, indiferent de rezultat. Pentru că are nevoie de ele.