Se vorbeşte din ce în ce mai mult despre factori de ranking în Youtube. Ceea ce este cât se poate de bine. În fond, Youtube este al doilea cel mai mare motor de căutare web, chiar dacă este unul pe sistem circuit închis.
Însă, faptul că se vorbeşte despre factori de ranking pe Youtube, nu reprezintă o noutate pentru cei ce au tangenţe cu SEO ori deţin un canal de Youtube din care câştigă diferite sume de bani.
Chiar dacă, la nivel teoretic, factorii de ranking pe Youtube trebuie să fie cel puţin la fel de mulţi ca pe Google, în realitate lucrurile nu sunt chiar aşa. Totuşi, vorbim despre un concept destul de diferit, un sistem de ranking care se bazează extrem de mult pe interacţiunile utilizatorilor cu conţinutul. Un sistem care împarte factorii de ranking în 2 categorii mari şi tari.
Iar aceste categorii de factori de ranking sunt:
On Youtube
- – titlul clipului, care pe principiu SEO trebuie să conţină un cuvânt cheie de tip long-tail;
- – descrierea clipului, care tot pe principiu SEO trebuie să conţină unul sau mai multe cuvinte cheie long-tail, în plus descrierea trebuie să conţină un minim de 100 de cuvinte;
- – cuvintele cheie folosite în descrierea clipului, de tip long-tail cum ziceam mai sus, trebuie să-şi găsească sens în restul textului, din punct de vedere semantic, o simplă aglomerare de cuvinte cheie fiind ulterior taxată;
- – etichetele clipului, la fel ca în SEO, trebuie să definească clipul şi descrierea clipului;
- – încadrarea clipului în playlist-uri, care tot pe principiu SEO acordă şi mai mult sens conţinutului din clip;
- – verificarea identităţii proprietarului canalului de Youtube;
- – vârsta canalului de Youtube şi numărul de abonaţi;
- – numărul de vizualizări unice per clip şi per canal;
- – rata de click în canalul de Youtube dar şi rata de click per clip (în adnotări);
- – folosirea de adnotări pe clip;
- – frecvenţa de publicare a clipurilor noi;
- – numărul şi frecvenţa interacţiunilor per clip şi per canal, precum şi tipul acestora (negativ/pozitiv în comentarii, voturi)
- – nivelul de retenţie al audienţei;
- – vârsta şi lungimea clipului;
- – linkurile externe postate în descrierea clipului;
- – transcrierea clipului;
Off Youtube
- – numărul de share pe reţelele de socializare, precum şi numărul de încorporări în articole externe, per clip;
- – în cazul încorporărilor (embed) contează foarte mult valoarea din punct de vedere SEO al site-ului unde a fost încorporat clipul;
- – viteza de propagare pe reţelele de socializare, site-uri şi bloguri, pornind de la momentul publicării (viralizare);
- – popularitatea canalului, definită de un calcul algoritmic ţinând cont de factorii de mai sus pentru canalul în sine (şi toate clipurile publicate);
Toţi aceşti factori, de mai sus, sunt calculaţi algoritmic şi definesc într-un final poziţia în rezultatele interogărilor utilizatorilor pe Youtube. Mai mult de atât, tot aceşti factori (şi algoritmi) definesc poziţia clipului şi în rezultatele interogărilor utilizatorilor pe Google Search.
Există tendinţa, în rândul specialiştilor SEO de a defini subcategorii pentru prima categorie de factori, On Youtube. Asta pentru a grupa factorii pe criterii de referinţă. Iar aceste subcategorii ar fi Puterea Canalului, Video sau Puterea Clipului şi Urmăritorii. Personal consider că nu are sens deocamdată o astfel de subdivizare. În fond, factorii de rankind nu sunt mulţi, doar algoritmii sunt de o complexitate foarte mare. Bineînţeles, toţi aceşti factori de ranking sunt direct sub-ordonaţi regulilor interne de publicare ale Youtube. Pentru că, în efect, indiferent cât de bun ar fi clipul şi cât de bine optimizat ar fi, dacă încalcă osingură regulă atunci vine eliminat.