Autenticitatea fanilor, pe Facebook.

A devenit viral in ultimile zile un clip realizat cu scopul de a demonstra ca autenticitatea fanilor pe Facebook nu este una reala. De fapt, ideea clipului (pe care-l veti vedea mai jos) este ca o anumita proportie din fanii paginilor de Facebook nu sunt de fapt oameni interesati de respectivele pagini ci sunt pur si simplu oameni care dintr-un motiv sau altul au dat like acelor pagini. Mai exact spus, in clip se dezbate problema like-urilor false, a fermelor de clickuri si like-uri.

Ideea, desi buna pentru ca mai risipeste putin din superlativele false ale Facebook, omite totusi esentialul. Nu am sa dezbat ceea ce sugereaza clipul, am tot discutat despre asta in ultima vreme.

Am sa enumar totusi cateva idei, legate de esential, pe care iarasi le-am tot mentionat in dese randuri, despre modul complet eronat in care este privita autenticitatea fanilor pe Facebook, activitatea retelei in sine, scopul retelei si utilitatea sa.

-Un like primit de o pagina de Facebook nu inseamna, in nici un fel, ca acea pagina a castigat un fan.

Cine crede ca cei care au dat like unor pagini de Facebook sunt de fapt si fanii brandurilor, de orice fel, ce detin acele pagini, se inseala amarnic. Oamenii care dau like-uri unor pagini de Facebook sunt doar oameni ce dau like-uri unor pagini de Facebook. Intr-o proportie oarecare, depinde de la caz la caz, acesti oameni devin si fani, dar in principal ei raman oameni ce doar au dat like, atat.

-Inainte de a fi fan pe Facebook al unui brand, o persoana este de fapt utilizator de Facebook.

Masele de oameni au venit, in valuri, pe Facebook pentru utilitatea retelei nu pentru ca brandul x ar fi fost deja pe Facebook. Nimeni, cred eu, nu s-a inregistrat pe Facebook doar pentru ca brandul x sau y avea pagina pe Facebook. Drept urmare, din moment ce brandul x sau y castiga fani din utilizatorii existenti ai retelei, rezulta destul de clar ca autenticitatea fanilor pe Facebook duce atat de departe discutia cat o duce si actualul algoritm de propagare a continutului unei pagini.

Supararea multora este ca Facebook a ingreunat propagarea informatiilor distribuite de paginile de brand, de pe Facebook, catre ”fani”, suparare care este nefondata. Inainte de a fi fan al brandului x, pe Facebook, utilizatorul de Facebook este in primul rand utilizator de Facebook si este responsabilitatea Facebook sa aiba grija ca utilizatorii sa fie protejati de avalansa de informatie inutila distribuita de pagini, in special de acele pagini unde activitatea este intretinuta de niste specialisti ce actioneaza mecanic.

– Daca cineva este cu adevarat fan al unui brand, si implicit al unei pagini, atunci va gasi modalitatea optima de a fi in permanent contact cu acel brand, acea pagina.

Daca, insa, este doar un om ce a dat like unei pagini atunci nu va avea nici un interes sa stea in contact permanent cu respectiva pagina, preferand cu siguranta sa primeasca mai rar informatii dinspre acea pagina.  Sigur, mergand pe principiul ”daca nu pica atunci poate cade” pentru multi din specialistii SM, obisnuiti cu raportarea de cifre, acest lucru nu a convenit.

-Pentru multi specialisti SM si nu numai, Facebook a devenit scump.

De fapt nu a devenit scump ci a inceput sa coste, pentru ca pana acum informatia era distribuita gratuit catre oamenii ce dadusera like paginilor de brand. Astfel, in prezent, este necesara utilizarea serviciului Facebook Ads pentru a mari raza de actiune si propagare a unei informatii distribuite de o pagina de Facebook. Ceea ce, in mod logic, tuturor trebuie sa para ceva normal.

E normal sa platesti pentru a fi in contact cu oamenii din zona ta de piata, cu posibilii tai clienti. Marketingul online se aseamana destul de mult cu marketingul clasic in aceasta privinta. Nu exista gratuitate in marketing, ci doar moduri de a minimiza costurile. Da, multi considera ca bula de aer a Facebook s-a spart. Perfect de acord, numai ca acesta bula s-a spart pentru ei acum, pentru altii devenise destul de clar inca de acum 2 sau chiar 3 ani directia spre care se merge. La fel de clar devenise faptul ca cifrele obtinute pe Facebook erau bune doar pentru anumite actiuni de marketing, in special branding, mai putin pentru conversie propriu-zisa, vanzare de produs.

-Ma amuza (ironie) faptul ca multi dintre cei ce sunt in SM cauta cu inversunare sa promoveze alternative ale Facebook, considerand ca tot asa cum promovau Facebook acum cativa ani o pot face si acum cu alte retele.

Ceeea ce mi se pare gresit la treaba asta este ca foarte multi isi atribuie lucruri la care au contribuit deloc sau extrem de putin. Facebook a crescut datorita Facebook si strategiei lor. Si Facebook a investit serios, ani de-a randul, in promovare. In plus de asta, trebuie sa fie clar pentru toata lumea din SM ca Facebook le-a oferit sansa de a fi specialisti SM. Fara Facebook domeniul Social Media nu ar fi existat, pentru ca nicio retea de socializare nu a fost capabila sa transforme comunicarea online in interactiune umana in online. Mi se pare stupid, ca specialist SM, sa iti doresti ca Facebook sa scada in popularitate sau chiar sa dispara. Pe Facebook in acest moment este prezenta jumatate din populatia online a planetei, ori daca asta i se pare cuiva putin lucru, atunci nu ar trebui sa activeze in SM.

-Autenticitatea fanilor pe Facebook, pare sa nu mai aiba relevanta, nu?

-in plus, stiut deja fiind faptul ca multi din cei ”wanna be specialist” au apelat la metode extreme de a obtine acei fani, de fapt acei oameni care sa dea like unei pagini, pare sa complice si mai mult perspectivele.

Da, sunt foarte multi cei ce au cumparat like-uri, fani, dar au facut-o pe cheltuiala lor, trecuta dar mai ales actuala, pentru ca utilitatea a aceea ce au cumparat este zero si se conving singuri de asta.

Dar, intreb eu, cine erau cei care incurajau in mod indirect, acum 2-6 ani, la astfel de actiuni? -nu cumva multi dintre cei care azi presteaza ca specialisti SM?!

Concluzia?

-se prea poate ca multi sa fi confundat motto-ul Facebook , ”este gratuit si intotdeauna va fi asa”, aplicandu-l si pentru zona de business desi acel motto este pentru utilizatori nu pentru branduri.

Exact cum spuneam in urma cu un an de zile, prin cateva zeci de articole, din care se disting astea: unu’, doi si trei, toate dovedind faptul ca autenticitatea fanilor pe Facebook a fost analizata dintr-o perspectiva ce rata esentialul si anume ca inainte de a fi fanul brandului, pe Facebook, utilizatorul este in primul rand utilizator de Facebook. Orice actiune ce nu tine cont de asta duce la concluzii eronate.