Cu cateva zile in urma citeam pe blogul unui cunoscut al online-ului si implicit blogosferei din Romania, o afirmatie care pe de-o parte m-a iritat iar pe de alta mi-a aratat ca in continuare exista enorm de multi oameni ce subestimeaza puterea Social Media!

*ca sa fiu clar de la inceput, afirmatia respectiva apartinea unui comentator de pe respectivul blog!

Nu voi vorbi azi prea mult despre puterea Social Media, cum nici nu voi exemplifica ‘n’ situatii in care Social Media a demonstrat ca este cu mult peste Mass Media la capitolul influenta mediatica si formare de opinie, ci ma voi rezuma la un exemplu singur, unul care recent a pus pe jar intregul fenomen Social Media din Italia si intreaga lume!

Nutella Ferrero, renumita companie producatoare a si mai celebrei creme de ciocolata Nutella, a intrat din vina specialistilor Social Media pe care-i are, intr-un scandal cu proprii fani din online si offline!

Pe scurt, compania italiana a decis sa interzica orice activitate a fanilor sai care are legatura directa cu brandul Nutella, asta pentru ca in conceptia si logica specialistilor Social Media, compania ar castiga mult mai mult si ar reusi mult mai usor sa-si protejeze propria-i imagine daca ar gestiona direct activitatile propriului ”fan club”! Intentia, pe de-o parte laudabila, pentru ca Nutella a aratat ca este interesata direct de o activitate sustinuta in Social Media dar si de a-si proteja eficient imaginea, s-a dovedit a fi cu totul si cu totul neinspirata sau poate mai bine zis a avut un efect de bumerang!

De ce o decizie aparent buna s-a intors impotriva companiei?

Raspunsul e unul simplu, pentru ca a subestimat puterea Social Media si mai ales importanta fanilor in online, totul coroborat cu o destul de firava cunoastere a cat de importante sunt considerate respectivele activitati de catre fanii Nutella!

Concis, una din cele mai importante activitatii a fan-clubului Nutella este World Nutella Day, zi in care fanii din intreaga lume sarbatoresc evident Nutella, delicioasa crema de ciocolata! In fiecare an, online sau offline, pe 5 februarie se sarbatoreste World Nutella Day (multi dintre voi stiati deja)! Exista si un site dedicat acestei sarbatori, nutelladay.com, administrat si intretinut de catre o bloggerita italiana, de origini americane, pe numele sau Sara Rosso!

Ce s-a intamplat de fapt?

Observand, probabil, succesul pe care World Nutella Day il are inca din 2007, de la prima sa editie, dar mai ales succesul si popularitatea pe care a dobandit-o site-ul nutelladay.com, probabil diriguitorii companiei Nutella si-au dat seama ca cineva face bani multi pe seama lor, fructificand imaginea produselor lor! Evident, intentia a fost sa interzica respectivul site si comunitatea construita in jurul acestuia (pe Facebook, Twitter si alte retele de socializare), numai ca la doar cateva ore dupa trimiterea prin intermediul propriilor avocati a scrisorii de intentie  (mai bine zis, de intimidare), totul s-a intors impotriva lor, asta pentru ca intreaga comunitate s-a ridicat impotriva companiei, considerand totul o nedreptate!

Dincolo de principii, pentru ca oricum Nutella s-a trezit cam tarziu putand construi propria comunitate in jurul World Nutella Day, cu mult timp inaintea lui 2013, la fel cum si Sara Rosso putea sa fie ceva mai putin instigatoare si sa realizeze ca de fapt succesul ei se datoreaza tocmai Nutella si produselor companiei, ramane esenta si anume ca atunci cand o companie subestimeaza puterea Social Media se poate trezi cu afacerea pusa pe butuci in doar cateva zile!

In incheiere!

Este doar un exemplu, real si adevarat, ce se intampla zilele astea in Social Media internationala, un exemplu destul de concludent pentru modul cum o companie de renume nu a apreciat corespunzator si la timp ceea ce inseamna si mai ales ce potential are Social Media!

Intre Sara Rosso si Nutella, totul pare lamurit acum, de fapt chiar bloggerita recunostea ca s-a ajuns pe cale amiabila la o intelegere si ca discutiile continua tot amiabil (fiind evident faptul ca Nutella a reactionat promt si a aplanat conflictul mai intai cu proprii fani, domolind atacurile Sarei)!  Probabil pentru ceva banuti, Nutella a cumparat site-ul nutelladay.com iar Sara va ramane administrator in continuare dar raspunzand direct in fata companiei italiene (anuntul unei incheieri amiabile a conflictului a fost facut public pe pagina de facebook a Nutella, eivdent presupunerea cu cumpararea site-ului nutelladay.com imi apartine, pentru ca logic pare a fi solutia optima de aplanare in acest caz)!

Intrebare:– oare cate firme si companii se vor trezi in ceasul al ”13-lea” si vor constata ca ”prezenta lor” in Social Media apartine de fapt altor persoane, ce nici macar nu sunt angajati in respectivele firme/companii?

*surse:  Rudy Bandiera & Nutelladay.com  & Nutella Facebook