Cu cateva zile in urma citeam pe blogul unui cunoscut al online-ului si implicit blogosferei din Romania, o afirmatie care pe de-o parte m-a iritat iar pe de alta mi-a aratat ca in continuare exista enorm de multi oameni ce subestimeaza puterea Social Media!
*ca sa fiu clar de la inceput, afirmatia respectiva apartinea unui comentator de pe respectivul blog!
Nu voi vorbi azi prea mult despre puterea Social Media, cum nici nu voi exemplifica ‘n’ situatii in care Social Media a demonstrat ca este cu mult peste Mass Media la capitolul influenta mediatica si formare de opinie, ci ma voi rezuma la un exemplu singur, unul care recent a pus pe jar intregul fenomen Social Media din Italia si intreaga lume!
Nutella Ferrero, renumita companie producatoare a si mai celebrei creme de ciocolata Nutella, a intrat din vina specialistilor Social Media pe care-i are, intr-un scandal cu proprii fani din online si offline!
Pe scurt, compania italiana a decis sa interzica orice activitate a fanilor sai care are legatura directa cu brandul Nutella, asta pentru ca in conceptia si logica specialistilor Social Media, compania ar castiga mult mai mult si ar reusi mult mai usor sa-si protejeze propria-i imagine daca ar gestiona direct activitatile propriului ”fan club”! Intentia, pe de-o parte laudabila, pentru ca Nutella a aratat ca este interesata direct de o activitate sustinuta in Social Media dar si de a-si proteja eficient imaginea, s-a dovedit a fi cu totul si cu totul neinspirata sau poate mai bine zis a avut un efect de bumerang!
De ce o decizie aparent buna s-a intors impotriva companiei?
Raspunsul e unul simplu, pentru ca a subestimat puterea Social Media si mai ales importanta fanilor in online, totul coroborat cu o destul de firava cunoastere a cat de importante sunt considerate respectivele activitati de catre fanii Nutella!
Concis, una din cele mai importante activitatii a fan-clubului Nutella este World Nutella Day, zi in care fanii din intreaga lume sarbatoresc evident Nutella, delicioasa crema de ciocolata! In fiecare an, online sau offline, pe 5 februarie se sarbatoreste World Nutella Day (multi dintre voi stiati deja)! Exista si un site dedicat acestei sarbatori, nutelladay.com, administrat si intretinut de catre o bloggerita italiana, de origini americane, pe numele sau Sara Rosso!
Ce s-a intamplat de fapt?
Observand, probabil, succesul pe care World Nutella Day il are inca din 2007, de la prima sa editie, dar mai ales succesul si popularitatea pe care a dobandit-o site-ul nutelladay.com, probabil diriguitorii companiei Nutella si-au dat seama ca cineva face bani multi pe seama lor, fructificand imaginea produselor lor! Evident, intentia a fost sa interzica respectivul site si comunitatea construita in jurul acestuia (pe Facebook, Twitter si alte retele de socializare), numai ca la doar cateva ore dupa trimiterea prin intermediul propriilor avocati a scrisorii de intentie (mai bine zis, de intimidare), totul s-a intors impotriva lor, asta pentru ca intreaga comunitate s-a ridicat impotriva companiei, considerand totul o nedreptate!
Dincolo de principii, pentru ca oricum Nutella s-a trezit cam tarziu putand construi propria comunitate in jurul World Nutella Day, cu mult timp inaintea lui 2013, la fel cum si Sara Rosso putea sa fie ceva mai putin instigatoare si sa realizeze ca de fapt succesul ei se datoreaza tocmai Nutella si produselor companiei, ramane esenta si anume ca atunci cand o companie subestimeaza puterea Social Media se poate trezi cu afacerea pusa pe butuci in doar cateva zile!
In incheiere!
Este doar un exemplu, real si adevarat, ce se intampla zilele astea in Social Media internationala, un exemplu destul de concludent pentru modul cum o companie de renume nu a apreciat corespunzator si la timp ceea ce inseamna si mai ales ce potential are Social Media!
Intre Sara Rosso si Nutella, totul pare lamurit acum, de fapt chiar bloggerita recunostea ca s-a ajuns pe cale amiabila la o intelegere si ca discutiile continua tot amiabil (fiind evident faptul ca Nutella a reactionat promt si a aplanat conflictul mai intai cu proprii fani, domolind atacurile Sarei)! Probabil pentru ceva banuti, Nutella a cumparat site-ul nutelladay.com iar Sara va ramane administrator in continuare dar raspunzand direct in fata companiei italiene (anuntul unei incheieri amiabile a conflictului a fost facut public pe pagina de facebook a Nutella, eivdent presupunerea cu cumpararea site-ului nutelladay.com imi apartine, pentru ca logic pare a fi solutia optima de aplanare in acest caz)!
Intrebare:– oare cate firme si companii se vor trezi in ceasul al ”13-lea” si vor constata ca ”prezenta lor” in Social Media apartine de fapt altor persoane, ce nici macar nu sunt angajati in respectivele firme/companii?
*surse: Rudy Bandiera & Nutelladay.com & Nutella Facebook
Nu l-o cumparat..cel putin din ce zic cei de pe site, plus ca nu peste tot e „manareala in stil romanesc”
cuibus – tu ce ai face daca ai avea o companie de renume? -ai prefera sa cumperi un site ce se foloseste de faima produselor tale, ce a construit in jurul sau o mega-comunitate de fani ai produselor tale? -sau ai lasa totul in continuare la fel, fiind tot timpul la risc si sperand sa nu superi proprietarul site-ului respectiv, de teama ca.-ti va pune fanii in cap?
-Eu cred ca unul din 1000 de manageri ar lasa totul ca pana acum, ceilalti 999 ar alege si ar da bani multi pentru a cumpara respectivul site si din cauza asta am facut si presupunerea de mai sus! Oricum, e logic, e prea devreme sa se anunte o astfel de tranzactie, pentru ca daca ar recunoaste acum atunci pe Sara ar acuza-o fanii ca s-a folosit de ei pentru a reusi sa incaseze niste bani de la Nutella!
LiviuR cuibus nu cred ca se pune problema..e un simplu fun club..atata timp cat nu afecteaza in mod negativ afacerea si nu se mai razboiesc cu ei nu merita sa dea bani pe site. Pot aparea altele pe acelasi sistem apoi, crezi ca apoi firma mama incepe sa cumpere toate comunitatile de fani? Eu nu as cumpara un astfel de site, eventual as colabora pentru unele evenimente dar nimic mai mult. Incearca si tu, fa un site Vodafone Day…crezi ca Vodafone te cumpara?:)
cuibus -iti inteleg opinia, insa problema nu se pune asa! 🙂
Nutella Day este un eveniment lansat de catre fan club, eveniment care in cei 6 ani deja de existenta a devenit extrem de popular chiar si fara sprijinul Nutella Fererro iar acum comunitatea din jurul nutelladay.com este la fel de mare ca cea din jurul companiei mama deci e clar ca nu se pune problema de a cumpara un site mic ci unul care este deja reprezentativ pentru prezenta in Social Media a companiei Nutella, mai puternic decat ceea ce de fapt au reusit ei sa faca, de altfel, pana acum!
Da, e vorba de teama si de perceptii negative, pentru ca de altfel, de aici a inceput totul, Nutella dorind sa inchida pur si simplu site-ul nutelladay.com (care nu-i apartine) iar cand au vazut forta pe care o are comunitatea din jurul site-ul au ales sa-si faca mea culpa si sa incerce sa aplaneze conflictul! E cam greu acum sa incerce sa construiasca alta comunitate, pentru ca asta necesita timp iar cel mai simplu lucru este sa fuzioneze cu cea deja existenta, in fond este tot a lor, chiar daca administrata de altcineva!
Si de ce crezi, spre exemplu, ca daca ar aparea un site Vodafone Day, care sustinut cum trebuie ar avea succes, chiar si fara sprijinul Vodafone, acesta nu ar atrage atentia pentru ca mai apoi sa atraga investitia companiei? In fond, nu ar fi prima data cand se intampla asta, existand atatea cazuri, in special cluburi celebre de fotbal, care au apelat la tehnica asta! Tocmai de asta intrebam si eu pe finalul articolului, cati oare se vor mai trezi ca au privit cu dezinteres totul?! 🙂
LiviuR cuibus 40 mii nu sunt mai mult decat 17 milioane…da ca si respect pentru comunitate nu trebuiau sa se razboiasca..au gresit, dar si-au revizuit atitudinea amical si oricum nu mergeau pe pierdere daca fanii de la Nutella Day nu mai cumparau produsul lor. La noi nu ar avea succes pentru suntem departe de practicile occidentale. In Romania parerea consumatorului nu prea conteaza.
cuibus – atunci cand am zis ”la fel de mare” ma refeream in primul rand la popularitatea evenimentului, nu neaparat la fanii de pe facebook, nu din alta cauza dar intra in discutie un alt argument, acela al implicarii fanilor pe pagina, care sincer ca indice ”share/viral” este destul de apropiat!
Nu consider ca era vorba de a nu mai cumpara produsul, ci mai mult ca ar fi dat si de fapt au dat motive concurentei sa speculeze aceste neintelegeri si sa loveasca in imaginea companiei! Asa cum spuneam, blogosfera italiana a reactionat vehement si foarte multi bloggeri extrem de populari au luat atitudine impotriva Nutella|!
Raportarea la nivelul Romaniei,ai dreptate, e putin irelevanta, in special pentru ca in Romania un astfel de scandal ar fi fost folosit pentru viralizare si notorietatea unei companii si prea putini ar fi aceia carora le-ar pasa de imaginea companiei! 🙂