Cateva observatii despre Real Time Marketing si PR, pentru ca tot e la moda in Social Media din Romania.
Nu este nimic Real Time, nici Marketing si nici PR, atunci cand:
-astepti, parca, cu sufletul la gura ca unul din fanii de pe pagina ta de Facebook sa-ti atraga atentia asupra calitatii serviciului pe care-l oferi, pentru ca mai apoi cu stangacie sa rezolvi o situatie, ce implica mult ridicol, prin Real Time Marketing (sau PR), lovind indirect in celelalte departamente ale companiei tale;
-investesti masiv in promovarea a ceea ce tu prezinti a fi Real Time Marketing si PR;
-profiti de o stire de ultima ora pentru a o adapta promovarii produselor sau serviciilor companiei tale;
-inventezi situatii ”de criza” doar pentru a putea aplica strategiile de Real Time Marketing si PR;
Ar mai fi cateva exemple, insa se apropie conceptual de cele de mai sus si nu le voi enumera. Real Time Marketing (si PR) poate fi folosit de oricine, oricand, nu exista dubiu.
Insa, strategiile pentru acest tip de comunicare si promovare, inbound, sunt dezvoltate pe principiul ”vinde multimii cu ajutorul multimii”. Ori asta nu inseamna deloc sa angajezi pe cineva sa creeze o situatie de criza sau pe altcineva sa critice serviciile companiei tale, pentru ca mai apoi sa poti demonstra ”multimii” ca iti faci bine treaba si esti atent la ea, la ”multime”!
Real Time Marketing inseamna sa scoti din banalitate promovarea -de rutina- a companiei tale cu ajutorul fanilor produselor sau serviciilor companiei tale. E simplu, foarte simplu. Dar este dificil de aplicat, pentru ca implica sinceritate, creativitate, deschidere catre public si mai ales bugete, de cele mai multe ori destul de consistente.
Un exemplu, clasic, de Real Time Marketing (in online) facut ca la carte:
-pe pagina de fani a cafelei WakeUpNow (nume exemplu) se posteaza dis-de-dimineata un mesaj de binete pentru fani insotit de o fotografie cu o cafea aburinda, intr-o ceasca ce poarta logo-ul brandului;
-fanii, in mod normal, vor interactiona cu mesajul, salutand la randul lor, in functie de starea lor de spirit (poate morocanosi, poate amuzanti, poate voiosi si plini de energie etc);
-tot de regula, pentru un brand puternic, va exista un fan (cel putin) care va spune ”iubesc cafeaua asta, ma trezeste in fiecare dimineata” (sau ceva de genul);
*sa presupunem ca acel fan se numeste Alex;
-departamentul de PR (sau Social Media) va reactiona postand un mesaj personalizat adresat acelui fan, ceva de genul ”hei @Alex, avem un cadou pentru tine, pentru ca esti fidel cafelei WakeUpNow!-Vei primi cadou x pachete de cafea WakeUpNow in semn de recunostinta!-Contacteaza-ne”
Repet, este un exemplu clasic, in care departamentul PR lucreaza pentru departamentul Marketing (si conform strategiei sale) nealterand imaginea celorlalte departamente ale companiei.
Ce rezultate, imediate, se obtin in urma unei astfel de tehnici de Marketing?
-constientizare a brandului si implicit imagine de brand, puternic si deschis catre clientii sai fideli;
-fidelizare a fanilor existenti (care vor gandi ”poate maine primesc si eu un astfel de cadou”);
-angajament sporit pe pagina fanilor;
-viralizare a ambelor mesaje de catre fani fara nici cea mai mica interventie a vreunui membru al departamentului de Marketing sau PR si desigur fara nici o ”mentionare” platita in publicatiile media, de orice tip;
Concluzia:
-Real Time Marketing este una dintre cele mai frumoase tehnici de marketing pentru ca permite analistilor sa observe perceptia asupra produselor si serviciilor companiei, in randul fanilor si clientilor, in timp real si mai ales direct, fara nici un algortim de calcul implicat;
Totusi, rezultatele Real Time Marketing si PR, se simt cel mai bine atunci cand aceste tehnici se aplica combinand offline cu online. Din cauza asta, specialistii de Marketing recomanda folosirea tehnicilor Real Time in cadrul evenimentelor de prezentare/lansare de produse sau servicii si desigur a evenimentelor de tot felul.
Iata un alt exemplu, recent, de succes in ceea ce priveste Real Time Marketing si PR:
-campania WestJet, de Craciun anul trecut, care desi a fost in mod clar o campanie de marketing clasic a reusit sa includa tehnicile Real Time prin simplul fapt ca s-a apelat la sinceritate in relatia cu clientii, reactionand la solicitari involuntare;