Veti zice ca nu e nicio problema cu guest-posturile, insa trebuie sa va contrazic, asa cum am contrazis si acum un an de zile cand a inceput moda asta in blogosfera romaneasca!
Guest-postul isi are rostul sau, insa pornind de la principiul ca ce e mult strica, la fel se intampla si cu acest tip de continut editorial! Cum in urma cu ceva timp pe Stake TAG venise o explicatie destul de amanuntita despre ceea ce inseamna cu adevarat guest-postul si mai ales cum trebuie folosit, eu nu voi vorbi despre ce si cum, despre definitii si despre cum trebuie scris un guest-post(gasiti la D-Petre explicatii corecte si coerente), eu voi vorbi despre niste probleme pe care practicarea de guest-posting le provoaca!
Care sunt aceste probleme?
Inca de la inceput am avut un dinte(ba’ chiar toti dintii) impotriva guest-posturilor, inca de atunci presimteam parca faptul ca multi vor interpreta si abuza de metoda asta pentru a face promovare agresiva, pentru a se ridica in ochii intregii blogosfere!
In primul rand guest-postul e un articol ce iti vine servit, il publici si apoi mergi mai departe! In al doilea rand, guest-posturi pot fi mai multe publicate intr-o zi pe acelasi blog, intr-o saptamana pe acelasi blog, continutul blogului tau putand fi in proportie de 70% guest-posturi scrise de altii la tine!
Nu e nimic in neregula? Chiar nu incepe a vi se parea ca e in neregula? Ce se intampla cu un blog in care continutul este predominant alcatuit din guest-posturi? Inceteaza sa mai fie blog personal, devine doar o unealta de promovare agresiva care in cele din urma distruge reputatia bloggerului in cauza!
Care este cel mai important lucru pentru un blogger? Reputatia!
Cumuland actiunile tale si consecintele actiunilor tale in blogosfera, de-a lungul timpului, iti vei contrui o reputatie, iar reputatia te va caracteriza in ochii cititorilor!
Multi numesc brand personal, mi se pare prea pompos, e mai bine sa i se spuna asa cum este si anume :- reputatie!
Ce se intampla cu tine ca blogger cand accepti o invitatie de guest-post? Pur si simplu iti folosesti reputatia dobandita, cedand si acordand incredere cuiva, un acel cineva care in cele din urma va beneficia de pe urma ta! In final, totul devine un lant al slabiciunilor, tu devenind strans legat de bloggeri pe ale caror bloguri ai scris guest-posturi iar daca acei bloggeri au la randul lor o reputatie proasta, tu vei avea de suferit(spune-mi cu cine umbli ca sa spun cine esti)!
Una dintre cele mai mari probleme iscate si dezvoltate prin propagarea guest-posturilor este cea a falsilor lideri de opinie! Pot enumera cel putin 10 bloggeri care in ultimul an de zile au crescut datorita guest-posturilor, bloggeri care azi se afiseaza ca lideri de opinie, care au pareri pe care le pretind demne de luat in seama si asta pentru ca ei nu stiu ce inseamna modestia, deoarece modestia se capata muncind si nu primind de-a gata, ori cum poti sa fii modest cand 50-70% din articolele tale sunt de fapt scrise de altii?!
E o metoda simpla, stiu, al naibii de simpla, sa te rogi de x si de y sa scrie pe blogul tau, mai ales ca multi dintre cei carora le soliciti vor accepta plecand de la premisa ca-ti vor da un imbold, ca te vor ajuta fiind la inceput de drum, dar intr-un final ceea ce va urma nu e deloc bine, pentru ca cel ajutat se ridica pe munca altora, uita de fapt cum s-a ridicat iar mai apoi incepe in a lovi in exact cei care l-au ridicat(stiti proverbul acela cu tiganul care pentru a demonstra ca a crescut e in stare sa…….)!
Cine are de suferit? Clar cititorii! In primul rand pentru ca in articole calitatea va incepe sa dispara, in locul textului propriu zis aparand ”prezentarea bloggerului in cauza” si linkurile aferente! Si nu mai trebuie sa ne miram de ce traficul efectiv in blogosfera a scazut cu mai bine de 30% in ultimul an de zile!
Toate astea pentru ce? Pentru un amarat de link primit? Sa fim seriosi, e ca si cum ai munci o saptamana de zile in fabrica pentru ca mai apoi sa primesti rasplata o cutie de chibrituri! Primesti promovare pentru ca te vor citi mai apoi cititorii blogului unde ai publicat? Asa si?-cititorii aceia te vor citi si daca te duci si doar comentezi pe blogul respectiv!
Deci cine castiga de pe urma guest-posturilor? Nimeni pana la urma, nici oaspetele si nici gazda! Iar gazda de cele mai multe ori s-a dovedit ca nici nu mai stie pe ce lume traieste dupa ce luat de val incepe a se afisa ca un guru al blogosferei, ca un om ce le stie pe toate, care isi spune parerea despre orice si mai ales care are pretentie sa-i fie urmata respectiva parere!
–Si lasand amatorismul ce guverneaza in continuare blogosfera romaneasca, sa trecem putin si spre profesionism sau mai bine zis sa vedem ce inseamna guest-postul in perceptia celor ce l-au inventat!
Guest-postul este baza castigurilor din blogging/freelancing, insa nu la noi ci peste hotare, unde exista mii de publicatii si site-uri care prefera sa plateasca pe altii pentru creearea de continut, continut ce poate fi reprezentat de o recenzie de produs sau serviciu, asta transformand guest-postul intr-o forma de advertorial dar publicat nu la tine pe blog ci pe respectivele publicatii! -am spicuit din articolul de pe Stake TAG
In traducere libera, daca nu ati avut rabdare sa cugetati asupra celor scrise mai sus: ”facerea de bine e mereu …….”! 😉
Multumesc pentru mentionarea articolului de pe blogul meu … dar cred ca privesti doar jumatatea goala a paharului.
Hai sa ma dau pe mine ca exemplu 🙂 sau mai bine zis ca material de analiza.
De cand am blogul (iulie 2011) am publicat 2 (doua) guestposturi si am scris acum unul (care nu este inca publicat) asa ca nu in toate cazurile se ajunge ca pe blogul personal, continutul sa fie realizat doar din guesturi si advertoriale.
Bineinteles ca se poate ajunge si la astfel de exagerari dar asta pana la urma tine de calitatea umana a bloggerului si nu de ideea de guest post.
Eu am spus din start, ”ce e mult strica”! 🙂
Bineinteles ca depinde de fiecare in parte si de cum considera cat de mare ”sa fie partea plina a paharului”! 🙂
Ai scris un articol interesant si sunt 100% de acord cu tine. Într-un articol pe blogul meu http://www.gmxul.com/2013/01/23/articol-recomandat-si-guest-post/ am susținut că nu agreez metoda guest post-urilor inutile și a campaniilor agresive de convingere a bloggerilor să participe la așa ceva…dar am publicat articole guest post publicitare plătite.
Mihaela, guest-postul platit e o alta fateta a guest-postului, care pana la urma se identifica cu exact ideea de guest-post prin definitie, deci ceea ce ai facut ai facut bine, nu trebuie sa consideri ca a fost un compromis!
Ha ! Ha ! „Ma numesc brand personal…” Asta chiar ca m-a facut sa rad. Sper ca era scris in gluma sau ca esti de varsta adolescent (caz in care e normala/comuna aceasta aspiratie). Pai se chinuie Lady Gaga si Paris Hilton sa se numeasca brand personal, (si inca Hilton are si numele de familie corespunzator-ajutator), si tu, daca esti blogger de advertising de varsta adulta aspiri sa „te numesti brand personal”. Zau, mai, efectiv sorry, dar „c’esti copil ?!” (Desigur, e OK si daca doresti sa translatezi in jurnalism, carti de fictiune de tip best seller fie ca autor, fie chiar cu posibile aspiratii fara prea mare baza realista de publishing, hai poate un magazin second-hand on-line de umbrele de plaja cu un logo simpatic, etc, dar pe undeva aveam impresia ca nu asta e genul acestui blog, desi drept sa spun am ajuns aici surfand intr-o doara si habar nu am…insa efectiv nu m-am putut abtine.)
P.S. NU am vrut sa fiu „hater” sau denigrator sau descurajator din ala „rau”. Macar sa te enerveze si sa te ambitioneze acest comentariu de mai sus si sa-ti promiti in sinea ta ceva de gen, „las’ ca arat eu lumii de ce sunt eu in stare”. E total OK, total comun la adolescent sau adult ff tanar. Si eu am trecut prin asta, desi nu legat de blogging sau de business-online. Si ESTE posibil ca unii sa reuseasca, de aia zic, e total OK sa te ambitionezi ca reactie daca receptezi ceva ca o posibila critica, (ca sper ca nu o vei lua personal si sa te superi gen domnisoara imbufnata ca asta ar fi chiar prea de tot.)
M-ai facut sa rad! :))) Tu macar ai citit textul sau ai gasit vreun cuvant care te-a deranjat?
Sunt de acord cu tine, in principiu. Eu nu prea fac guest-posting la altii, dar in schimb gazduiesc guest-post-uri, mai degraba pentru ca cititorii mei sa afle si parerea altora (nu neaparat bloggeri) vizavi de un subiect. O fi bine, o fi rau…
Dana, ma repet, idea de guest-posting e ok, insa abuzul nu! Nu stiu cum se face dar tot oamenii buni se simt vizati desi nu ar trebui! :)))
Eu am scris cateva guest post-uri (vreo 10..12) pe bloguri de IT. Chiar daca muncesc de doua sau de trei ori mai mult la un guest post, decat la un articol la mine, eu zic ca se merita. Sincer, eu scriu guest post-uri pentru link building..chiar daca o sa-mi sariti in cap. In orice caz, cand vobesc cu autorul blogului, specific care e scopul meu. De exemplu, ultimul a fost pe computerblog http://www.computerblog.ro/guest-post/ubuntu-12-os.html . Am specificat prin mail-ul trimis, ce scop am avut. 1) link building 2)sa promovez Ubuntu.
Domnului Dragomir se pare ca i-a placut articolul, si cand voi avea articole de genul, si vreau sa le postez acolo, se va rezolva fara nici o problema. Criteriul de selectie este foarte strict, si pe buna dreptate. Nu poti posta orice frunza de g.post. Cum nici eu nu as fi de acord sa pun orice balarie pe blogul meu, scrisa de altcineva. Chiar daca scriu eu prost, stiu ca eu am facut-o. In fine, am pus si pe alte blouri la fel de importante, dar nu conteaza asta acum.
Eu sunt pentru guest posturi. Facute bine si cu cap, e ok. Dar nu sunt de acord, dupa cum ai zis si tu, sa se faca in mod abuziv. Pai si eu la randul meu, pe un blog, nu voi scrie niciodata mai multe de 2, 3.