”Romanii sunt….” este ultimul si poate cel mai de rasunet ”viral” lansat in lumea online!
Ce inseamna? Simplu, totul a pornit de la o campanie publicitara, care in pregatirea lansarii, a ”aruncat” in gura devoratorilor (bloggeri) o pastiluta, micuta, pe numele ei ”romanii sunt …paduchiosi, prosti, rasisti” ! Nu a fost o intamplare si nici o rautatea a celor ce pregateau campania publicitara, tocmai pentru ca ei pregatisera si antidotul si anume ”romanii sunt …destepti, buni, harnici”, pana la urma asta era strategia lor! In lumea asta a onlineului ”firesale.ul” sau vanzarea de iluzii este cel mai usor lucru de facut, asta si pentru ca exista foarte multi bloggeri ce prin aspiratiile lor de a devenii in viitorul nu foarte indepartat politicieni sau lideri de opinie, se napustesc pur si simplu asupra ”iluziei” preluand-o si dezbatand-o in articole pe blogurile personale, lansand initiative de a ”apara” o anumita realitate! La fel s-a intamplat si acum , cand unii din bloggerii grei (a se intelege bloggeri ce scriu mult) din blogosfera romaneasca au preluat o anumita stire lansata in mass.media de catre anumiti ”bine-intentionati” si simtindu-si lezate atat propria imagine de roman precum si stima de sine, nu au precupetit in a lansa o adevarata campanie de aparare a imaginii romanilor!
Cam exact ce si.au dorit cei ce planuisera campania publicitara, pentru ca azi clipul lor este prezent pe cel putin un sfert din blogurile cele mai citite! Tehnica a fost foarte simpla, publicitarii s-au folosit de functia de pre-dictie a motorului de cautare Google si tastand expresia ”romanii sunt..” le-au fost sugerate urmatoarele posibile variante : paduchiosi, prosti, lenesi, rasisti! Totul a devenit foarte usor in momentul in care acele expresii jigneau insusi respectul si stima de sine, Bloggerii, lansand initiativa de aparare a imaginii romanilor prin ”romanii sunt…buni, destepti, harnici” ! Toate faine, insa, daca aveau putina perspicacitate si rabdare sa urmareasca rezultatele posibile in functie de cautare, aveau sansa sa se lamureasca ca pur si simplu au fost manevrati in mijlocul unei campanii publicitare! Luam ca exemplu expresia ”romanii sunt paduchiosi” si descoperim ca rezultatele afisate vin de la exact cele mai mari canale de stiri si noutati din mass.media, pe semne ca si ei fusesera pacaliti sau poate fusesera complici, important insa, este ca acele afirmatii putau semnatura jurnalistilor si in nici un fel, vreo declaratie a cuiva, politician sau om de rand, in plus de asta nimeni nu pusese mare pret pe acele expresii, foarte multi dintre cititori fiind sceptici la cele spuse si sustinute de jurnalisti! Apoi, un alt lucru pe care bloggerii grei, l.-au omis, din greseala, neatentie sau necunostinta de cauza, a fost insasi faptul cum functioneaza motoarele de cautare, implicit functiile de pre-dictie si sugerare, care fiind setate sa afiseze cele mai frecvent cautate expresii afisau acele cuvinte jignitoare! De ce Google afiseaza ”romanii sunt…paduchiosi, lenesi, rasisti” ? Pai e simplu, sa zicem ca acum o luna a fost prezentata in mass.media o stire prin care un ”cineva” afisase o pancarta pe stadion sau oriunde altundeva cu mesaje anti-romani, atunci, in zilele urmatoare, romanii au cautat pe net acea stire, tastand evident exact ecele expresii, logic motorul de cautare prin crawlerii sai a indexat frecventa si ce a urmat se poate nota prin ”sugestiile” facute acum de catre Google utilizatorilor sai! Regula se aplica indiferent de limba folosita in cautare, asta pentru ca e normal, nu doar romanii cad in capcanele ratingului si audientei ci si strainii!
Scopul acestui articol este sa demonteze perceptia multora cum ca exista la nivel international o parere foarte proasta despre romani, o parere care exista decat in dorinta unor ziaristi pentru rating si audienta, ziaristi care profitand de protectia publicatiilor pentru care lucreaza, lanseaza astfel de idei si perceptii gresite! Fiecare om isi are o parere proprie, insa nu trebuie ca doar parerea unora sa conteze, mai ales ca foarte multi dintre straini apreciaza si lauda meritele romanilor indiferent de mediul de activitate! Foarte important de mentionat este ca specialistii din social media, din advertising sau marketing se pricep destul de bine la a specula sensibilitatea oamenilor fata de respectul de sine!
Poate va mai amintiti ca acum ceva timp, destul de recent, vorbeam despre un alt ”viral”, o alta campanie publicitara mascata de aceleasi sensibilitati pentru respect si solidaritate! Va mai amintiti de ”Scandalul anului pe Facebook” ? Ei bine, tot un viral ca si acesta a fost, cu ingrediente putin diferite e clar, dar in esenta sa a fost doar un viral menit sa promoveze si sa faca publicitate unui ”ceva” anume, atunci a fost vorba de o publicatie, acum este vorba de o ciocolatica! Rezultatul final? Mii de randuri scrise, zeci de mii de cuvinte insirate in dezbateri fel de fel, dar pana la urma dupa nici 30 de zile nimeni nu mai afla nimic despre, din simplul motiv ca viralul (raceala) fusese tratata corespunzator si trecu-se!