Pentru cei cu vechime in online si in special blogging, observatiile urmatoare despre concursurile online vor parea banalitati, chestii stiute etc. Bineinteles, articolul se refera strict la competitiile online destinate bloggerilor.
Inainte de toate, pentru a sublinia ca am o oarecare experienta in organizarea de concursuri online specific faptul ca prin intermediul MWB am organizat in ultimii 4 ani (circa), zeci de concursuri destinate bloggerilor. Indiferent de valoarea premiilor puse ”in joc” regulile au fost intotdeauna transparente si respectate cu strictete. Si nu, nu va ganditi doar la concursuri in urma carora castigatorii au primit premii simbolice ci ganditi-va si la concursuri in urma carora castigatorii au primit premii destul de semnificative valoric (bani sau produse, cu valoare cuprinsa intre 20 si 350 de euro, de cele mai multe ori bugetele fiind suportate de catre mine, alteori fiind sprijinit de sponsori).
De fiecare data regulile au fost concepute in asa fel incat fair-playul sa primeze si sa castige cei care intr-adevar meritau sa castige. Sigur, am dezvoltat diferite mecanisme de concurs, preferatul meu fiind cel in care la final cititorii decideau castigatorii. Pe de alta parte, unul dintre cele mai riguroase si stricte concursuri pentru bloggeri, Blog Power, a fost poate si modul meu de a arata cum poti sa lucrezi cu bloggeri astfel incat sa-i indemni sa-si arate aprecierea fata de ceilalti colegi de breasla, aducand in acelasi timp un plus de valoare prin scrierile lor, nu doar prostioare de genul textelor pentru link-juice.
Acum, trecand la subiectul acestui articol. Imi provoaca o repulsie de nedescris cand citesc despre patanii de genul celei suferite recent de Petre. Mi se pare stupid si periculos pentru oricine isi doreste ca intr-o oarecare zi sa fie numit blogger, sa organizeze concursuri online in care schimba regulile pe parcurs, in care decide fara scrupule dupa cum il taie capul neinteresand-ul faptul ca ignorand respectul fata de participanti, cel putin asta, isi pune piedici singur.
E o chestie de respect, faptul ca organizezi un concurs nu inseamna ca esti mai inteligent sau mai perspicace ori mai bine pregatit decat cei care participa la concursul tau. Sigur, asta nu inseamna sa abdici de la modul tau de gandire, dar trebuie totusi sa iei in considerare parerile lor si sa tii cont de ele, daca este cazul.
In blogosfera de-a lungul anilor au fost organizate diferite concursuri, multe dintre ele fiind o plasmuire a nepriceperii organizatorice, altele fiind o dovada clara a faptului ca organizatorul profita de pe urma bunului simt si respectului atribuit de participanti.
Intotdeauna va exista un participant, cel putin unul, care va verifica daca ceilalti participanti au respectat criteriile si regulile concursului. Asa au fost descoperite nereguli grave in trecut, de multe ori, cand castigatorii unor concursuri de anvergura fusesera desemnati in respectiva postura chiar daca nici macar nu participasera la acel concurs si mai mult de atat, intreg concursul fusese ceva in genul marketing-stunt (un scenariu planuit in detaliu, cu final dirijat-regizat).
In online publicitatea negativa e tot publicitate, insa negativa. Lucrul cel mai de pret pentru un blogger este reputatia sa ori daca aceasta reputatie este stirbita de cumulul actiunilor sale atunci rezultatul este unul lesne de anticipat. Puteti analiza situatiile diferitilor indivizi care dupa ce-si deschisesera bloguri de 2-3 luni de zile, timp in care au copiat zeci de texte ale altor bloggeri, s-au autointitulat specialisti in Social Media, consultanti ori altceva, incurajati fiind de faptul ca mai participasera si la ceva blog-meet-uri sau conferinte Social Media. Aplicati situatii similare si celor ce in trecut au organizat concursuri online pentru ca mai apoi sa le ramana o mica urma credibilitate si doar in fata nou-intratilor in blogosfera.
Sa ceri un sfat, o sugestie, la un blogger cu state vechi in blogosfera nu inseamna sa renunti la demnitate, dimpotriva, ci inseamna sa arati ca vrei sa faci lucrurile bine in asa fel incat sa nu-ti bati joc de alti bloggeri, pentru ca nu-i asa, nu se stie niciodata de cine iti bati joc. Inca ceva, daca alegeti modele de urmat, aveti grija ce modele alegeti, nu din alta cauza dar s-ar putea sa alegeti pe cei ce au facut exact ce nu trebuia.
Intr-un concurs online premiul poate trece usor pe plan secund daca regulile inspira fair-play si mai ales daca aceastea sunt respectate. Subiectivismul in concursurile online, din partea unui juriu ori a organizatorilor, loveste direct in scopul pentru care este derulat concursul. Iar ca efect, mai ales in cazul concursurilor cu sponsor, loveste direct in imaginea sponsorului.
Apropo de Blog Power, pentru ca amintisem mai sus, au existat de-a lungul timpului foarte multi cei care au incercat sa ma influenteze sa schimb regulile, de cele mai multe ori invocand motive stupide pe care nici macar ei nu le puteau argumenta rational. Totusi, de fiecare data cand o sugestie a fost buna si mai ales pe care aplicand-o ii puteam anticipa un efect clar, am apreciat-o si chiar aplicat-o.
Concursurile online pot aduce beneficiile scontate insa respectul fata de participanti trebuie sa primeze. Solutii exista de fiecare data, insa pentru ca un concurs online sa fie fair-play organizatorul trebuie sa depuna un minim de efort, asta neinsemnand doar publicarea unei pagini unde sa fie anuntat concursul ori sa fie facute inscrierile.
Trei, alte, lucruri trebuie retinute. Sunt de fapt niste principii:
-in online intotdeauna exista cineva care te vede ceea ce faci si care te va tine minte;
-poti minti un om, poti minti multi oameni, insa niciodata nu vei putea minti pe toata lumea, pentru ca intotdeauna va exista cineva capabil sa-si dea seama de teatrul ieftin pe care-l joci;
-in online nu tot ceea ce vezi e ceea ce pare si de multe ori cei pe care-i tratezi prin lipsa de respect sunt de fapt oameni care „fac Pamantul sa se invarta” prin prisma meseriei pe care o presteaza sau a activitatilor pe care le intreprind. (cu alte cuvinte:-nu toti sunt niste „mucosi” ce nu sunt capabili sa faca diferenta intre ceea ce spui si ceea ce faci)
Liviu, din cate vad eu, vorbesti mai mult despre tine, nu despre concursul in cauza. Bati apa in piua, adicatelea :))
Asta ca sa fiu in asentiment cu organizatorul acelui concurs, care mi-a zis ca sunt pe dinafara subiectului. Mea culpa.
Si totusi, acolo s-au gasit 10 participanti.
Ioana, despre respectivul concurs nu pot vorbi prea mult, prea in detaliu, pentru ca nu obisnuiesc sa ma leg la cap daca nu ma doare! :)))
Pe de alta parte, am ales modul asta de exprimare, exemplificand prin actiunile mele, pentru a indruma pe cat posibil calea celor ce organizeaza concursuri in asa maniera incat la final sa aiba ceva de castigat fara a renunta la bunele practici. 🙂
Omul nu intelege subtilitatile. Daca alegi sa vorbesti despre tine sperand ca va intelege ceva din experienta ta, va spune doar ca esti pe dinafara subiectului.
Toti au vrut sa-l ajute, inclusiv Petre, inclusiv eu la urma urmei. Insa sfaturile cer si ele permeabilitate din partea primitorului. Din aia genetica 🙂
Ioana, despre mine nu am vorbit chiar mult, nu e nevoie sa exageram. Ceea ce am subliniat a avut rolul doar de a demonstra experienta asupra a ceea ce vorbesc. 😉
Fiecare pricepe ce vrea, asta e clar, la fel cum fiecare aplica ce si cum considera. Eu consider bloggerii oameni lucizi, rationali si capabili sa distinga „culorile”. Daca cineva nu e capabil sa priceapa niste lucruri atunci cand i se atrage atentia in mod voalat atunci are clar o problema de perceptie, ceea ce sincer nici un mod direct de adresare nu poate schimba. Cu alte cuvinte, degeaba ii spui unui om ”esti prost” pentru ca el, in functie de perceptia sa poate intelege fie ca faci misto de el, fie ca glumesti pe seama lui, fie ca il consideri prost si ai nesimtirea sa i-o spui.
Cat despre cazul la care faci referire, repet, nu ma pot pronunta acuzativ ci doar ca observatie, nimic mai mult. Mai mult de atat, nici nu scriam randurile de mai sus daca nu observam in tiparul concursului acelasi sablon mizerabil, aplicat de nenumarate ori, al unor optimizari seo agresive lucrate pe seama necunoscatorilor. 😉
Personal am fost deranjat mai mult de atitudinea (ca sa nu zic nesimtirea), respectivului mare organizator de concursuri … de pierdut n-am pierdut decat putin timp cu redactarea acelui articol, linkurile pot foarte bine sa le anulez, dar ca sa-l „ajut” o sa continui sa-i urmaresc blogul.