Viral, conținutul Viral, devenit ținta supremă a oamenilor din PR și Advertising, tinde să arate o nouă fațetă a ridicolului și falsei notorietăți, a oamenilor care preferă să falsifice succesul sperând că astfel vor scurta calea spre ceea ce ei consideră succes.

Ceea ce vreau să spun este că nu îmi place deloc moda asta a pseudo-viralizării, o modă care se propagă nestingherită de ceva timp și care tinde să capete amploare doar datorită vanității oamenilor din PR și Advertising.

Mă refer la ceea ce pe scurt poate fi definit prin cumpărarea notorietății. Fie prin cumpărarea a câteva sute de mii ori milioane de vizualizări pentru un clip pe Youtube, fie prin oricare altă metodă de căpătare a unei pseudo-notorietăți.

Foarte probabil să fi auzit de cel puțin un clip devenit viral în ultimile x zile, clip pe care  nu înțelegeți ce anume îl face să fie chiar așa de COOL încât să fie Viral. La fel și în cazul reclamelor, în special cele Video. Reclame Video cu sute de mii de vizualizări pe Youtube ori pe Facebook, prezentate a fi organice, dar care în fapt au fost parte a unei campanii PPC.

Chestia asta nu diferă cu nimic de pseudo-scandaluri, de pseudo-probleme, de pseudo-conținutul devenit Viral doar pentru că cineva, undeva, a investit masiv în cumpărarea de audiență.

În situația dată, prevăd că multe agenții de PR ori Advertising vor pierde contracte importante. Și asta pentru că piața se îndreaptă spre ceea ce putem numi aducerea de Plus Valoare și intrarea în competiții mai mari. Ori atunci când compania X aduce un produs foarte bun pe care agenția Y îl promovează prin metode care doar inventează succesul produsului pe piață (a se înțelege ceea ce spuneam mai sus cu cumpărarea de audiențe care mai apoi sunt prezentate clientului a fi fost obținute organic), nu cred să accepte prea mulți astfel de scamatorii care par a nu ține cont de nici o bună practică ori regula a vreunei strategii de Marketing. Cât despre clienți, poate este deja timpul să renunțe la a mai crede povești cu ”viralul care rezolvă tot”.