Întrebarea din titlu este una cât se poate de justificată. În primul rând pentru că Paypal este o „unealtă” excelentă în ceea ce priveşte plăţile online la nivel mondial. Şi, aşa cum ar fi normal, ecommerce-ul din România ar trebui să folosească intens această metodă de plată, în special pentru comoditatea şi rapiditatea ce derivă din folosirea sa.

Numai că, la nivel naţional, în ecommerce-ul din România sunt puţine acele magazine online care acceptă plata prin intermediul PayPal. În special, Paypal, este folosit în România doar pentru plata programelor software sau a altor tipuri de produse/servicii virtuale, unde marja de profit fiind mare permite o reducere semnificativă a preţurilor pentru a aduce preţuri atragatore clienţilor.

Cauza datorită căreia Paypal nu are o rată foarte mare de penetrare în ecommerce-ul românesc este că la nivel de cont, Paypal, nu permite tranzacţionarea în moneda noastră naţională (leu/ron) iar asta înseamnă un risc destul de mare pentru comercianţi. Un risc derivat din faptul că dacă vor sau folosesc, Paypal, atunci trebuie să accepte o altă valută pentru a le fi plătite produsele/serviciile. Iar această valută ar trebui, mai apoi, convertită, în moneda românească. Riscul se traduce astfel prin şansa, nedorită, de a pierde bani (şi profit) tocmai dintr-o simplă tranzacţionare de tip schimb valutar, la retragerea banilor din contul Paypal. Sigur, tot la asta se mai impune luarea în calcul a unui comision, mic, către Paypal, pentru retragerea banilor, pe card (contul bancar fiind disponibil doar în SUA).

Magazinele online româneşti care folosesc plata prin Paypal, realizează tranzacţiile în moneda euro (de obicei), nu în leu/ron.

Un alt element ce trebuie luat în seamă, la tranzacţionarea prin intermediul Paypal, este acela că se poate ajunge uşor la supra-taxarea clientului.

În sensul că, spre exemplu, un client cu cont Paypal în euro şi la care are conectat card Visa în lei, face o tranzacţie pe un magazin online românesc iar comanda o plăteşte prin Paypal. Pentru justificarea exemplului, să presupunem că în contul Paypal al respectivului client nu se află nici un euro iar comanda o va plăti via Paypal cu cardul. Rezultă deci conversie (schimb valutar) leu-euro iar în funcţie de cursul valutar poate rezulta o creştere sensibilă a preţului pe care-l plăteşte pentru comanda sa.

Concluzia este simplă: – deocamdată, până Paypal nu va introduce în lista sa de valute şi leul românesc, nici şansele nu sunt prea mari ca în ecommerce, în România, această metodă de plată să fie folosită mult mai frecvent.