O vorba mai veche ce circula la un moment dat in blogosfera mondiala suna cam asa: -daca folosesti Google Analytics atunci nu-ti mai este necesar nici un alt soft de monitorizare a traficului!

In mare masura, respectiva fraza isi are si astazi o extrem de mare importanta, pentru ca Google Analytics va fi una dintre uneltele importante pe care Google se va baza in calcularea Author Rank!

Momentan, indisponibila in Romania, varianta Premium vrea sa ofere ceea ce s-ar putea lesne numi ”statistici web 3.0”! Totusi, chiar si in varianta gratuita, disponibila in toate statele unde Google are acces, Analytics a oferit cateva schimbari destul de mari in ultimile 12 luni de zile, schimbari ce au trecut neobservate de multi, dar care in ultima vreme au inceput sa nasca extrem de multe intrebari!

Bounce Rate foarte mare, aproape de 100%!

Aici nu e ceva nou, de fapt cam toti webmasterii sau cei din SEO stiu ca Bounce Rate cu cat este mai mare cu atat mai mult inseamna ca traficul pe care un site il are devine imposibil de fructificat si deci valoarea traficului devine nula!

Ce este insa Bounce Rate? Definitia suna cam asa: ”rata de interactiune a unui vizitator cu paginile unui anumit site inainte de a parasi site-ul”! Cu cat vizitatorul pleaca mai repede, cu atat Bounce Rate va fi mai mare! Nu am spus nimic nou, definitia sta la baza Analytics de mai bine de 3 ani!

Ceea ce este nou insa este ca Google a modificat sistemul de calcul al Bounce Rate, astfel ca daca vizitatorul nu interactioneaza cu mai mult de o pagina de pe un anumit site atunci vizita sa va fi considerata nula pentru Bounce Rate influentand in mod negativ evolutia intregului sistem de calcul! Practic, pentru ca Bounce Rate sa scada trebuie ca vizitatorul sa acceseze si o a doua pagina, cel putin, pentru a avea intr-adevar impact, lucru care de regula nu prea se intampla in special cu traficul venit tocmai de pe Google, trafic care in medie are o durata a vizitelor de mai putin de 20 de secunde, ceea ce in Bounce Rate vine inregistrat ca 0 si indirect-proportional il tine aproape de 100%!

Cookie-urile!

Un alt lucru stiut este ca Google a introdus la finele lui 2011, cookie-uri pentru a monitoriza traficul unui site, astfel orice vizitator primeste in al sau browser un cookie de identificare si monitorizare! Partea buna este ca robotii de indexare sau crawling web nu mai vin contorizati ca vizitatori umani, tocmai pentru ca acele cookie ruleaza de fapt pe java script si nu pot fi aplicate robotilor, partea mai putin buna este ca acele cookie-uri au setat in script o regula care transforma in inactiv un vizitator daca acesta nu mai efectueaza nici o actiune in pagina pentru mai mult de 60 de secunde iar atunci cand isi reia activitatea vine ignorat, evident asta afectant tocmai Bounce Rate! Partea si mai nasoala este ca traficul organic vine de multe ori ignorat, probabil Google plecand de la premisa ca vizitatorii intra pe un site doar pentru informatii scurte si prezentate succint, nu si pentru a citi articole detaliate!(aici au de castigat cei ce publica articole de mai putin de 200 de cuvinte)

In-Page Analytics!

Una din functiile Premium oferite in varianta gratuita a Google Analytics! Ofera exact ceea ce si spune, adica iti arata direct pe site-ul tau, sectiune cu sectiune, procentual, numarul de clickuri, avantajul clar fiind acela ca iti poti face o idee destul de buna despre ce continut prefera vizitatorii tai/cititorii fara a mai urmari cifrele de trafic-pur!

Data Hub Activity- Social Data Hub!

Am vorbit recent despre acest concept, unul din elementele cheie in calculul Author Rank!

Ce face? Pur si simplu monitorizeaza si indexeaza fiecare activitate de pe site-ul/blogul fiecarui creator de continut(autor), de la fisiere descarcate pana la comentarii si de la activitatea acelui autor pe retele de socializare pana la comentarii lasate pe alte bloguri dar si pe blogul propriu!

Exista deja o baza de date cu parteneri ce livreaza aceste rapoarte, printre ei regasindu-se  Livefyre, Disquss, Google Plus, Echo, Reddit, Delicious, Typepad si alti cativa! Nu se regasesc printre parteneri(si nu exista indicii ca vor exista pe viitor) sistemele de comentarii predefinte Blogger si WordPress, explicatia fiind ca Google se teme de comentariile spam si link-building-ul prin comentarii, ca dracul de tamaie! :)) Un alt motiv ca bloggerii ce inca mai cred si venereaza comentariile dofollow sau linkurile din profilul comentatorului sa revina cu picioarele pe pamant si sa nu mai ofere servicii gratuite SEO-istilor!

In schimb comentariile prin Livefyre si Disquss vin indexate si contribuie direct la social activity flow, un indice important in calculul Pagerank si Author Rank!

Real Time

Una din functiile relativ noi din Google Analytics permite vizualizarea in timp real a traficului, cu toate informatiile aferente pentru fiecare vizitator in pagina! Nu voi dezvolta prea mult, in fond suntem cu totii obisnuti cu o astfel de unealta si stim ce poate oferi! Ceea ce voi spune insa, este ca Real Time ofera o imagine de perspectiva despre cum functioneaza Google Analytics cu adevarat si cum in incercarea de a filtra/contoriza/indexa cat mai corect traficul, are unele rateuri incredibile uneori(verificat, testat si iar testat, in special pe MWB, la Cafeaua de Seara, cand desi erau prezenti la discutii, foarte activi, 8 bloggeri, Google Analytics indica faptul ca pe pagina sunt doar 2 vizitatori)!

Afisarile de pagina!

Aici e una din ”smecheriile” noi si poate inca nestiute despre Google Analytics! Daca in trecut ”refresh-urile” repetate ale acelasi pagini erau indexate pas cu pas, numarul de vizualizari crescand exponential(e lesne de inteles), acum insa nu mai sunt indexate decat la fiecare 30 de minute(adica un F5 la fiecare 30 minute, pentru a fi contorizata vizualizarea in plus)! Recunosc, nu stiam nici eu asta, am descoperit-o de curand participand la una din discutiile cu programatori Google intr-unul din grupurile de pe Google Plus(apropo de asta, acele grupuri sunt un mare atu al retelei)!

Locatie, Comportament, Date demografice, Browser, Surse trafic, Exit Rate…etc!

Nu voi dezvolta pe aceasta directie, pentru ca functiile acestea sunt arhi-cunoscute iar noutatile aduse sunt de fapt cele predictibile, nefiind practic nimic spectaculos! Evident, exceptand varianta Premium, dar in acea versiune totul e la putere maxima!

In incheiere!

Nu am atins in discutie multe din functiile Google Analytics, insa nu din cauza ca nu le-as vrea dezbatute ci pentru ca articolul ar fi iarasi unul destul de mare si poate informatiile nu vor mai fi asimilate cum trebuie, insa in viitorul apropiat, promit sa dezvolt si mai mult topicul!