Va spuneam in urma cu ceva timp, atunci cand realizam un studiu si o predictie a Social Media, ca viitorul acestui domeniu este unul ”mobil”! Sunt atatea argumente care sa-mi sprijine afirmatia incat o dezvoltare a subiectului pe acesta directie s-ar dovedi cred eu inutila, dar am sa incerc sa concretizez toate argumentele intr-o singura expresie descriptiva : ”hi-tech in your pocket” sau altfel spus ”super tehnologie in buzunarul tau”, asta pentru ca este usor de observat faptul ca tehnologia IT&C tinde sa devina din ce in ce mai adaptata buzunarului fiecaruia, atat la propriu cat si la figurat, atat din punct de vedere al puterii de calcul introduse in obiecte inteligente ce incap cu usurinta in buzunar astfel incat sa fie de nelipsit, dar mai ales datorita preturilor ce sunt din ce in ce mai mici si accesibile tuturor!

Viitorul ”mobile” al Social Media a fost anticipat si de proprietarii marilor retele de socializare, energia si creativitatea lor deopotriva cu investitii semnificative, au fost canalizate spre realizarea de super-aplicatii pentru smarthphone sau tablete, tocmai pentru a fi mereu la-ndemana utilizatorilor chiar daca acestia nu se afla langa un pc sau laptop!

In toata aceasta desfasurare de forte exista o retea de socializare care a fost creata cu ani in urma aproape exclusiv pentru domeniul mobil, anticipand parca perfect evolutia Social Media!

Foursquare este acesta retea de socializare, menita sa faca ceea ce nici Facebook si nici Twitter nu reusesc, sa conecteze fanii din online in lumea reala! O retea de socializare creata pentru a fi punctul de legatura dintre online si lumea reala, asta este Foursquare!

Neavand investitiile si atractia de care au avut parte atat Facebook cat si Twitter, Foursquare nu s-a dezvoltat tocmai cum trebuia, de fapt a ramas ani de-a randul in umbra marilor retele de socializare, poate si pentru ca extrem de putine companii si-au indreptat atentia inspre promovarea si realizarea de campanii pe Foursquare!

Sau poate tocmai acum este momentul pentru Foursquare!

Proprietarii Foursquare au reusit sa obtina recent investitii in valoare de aproximativ 41 milioane de dolari! Pentru multi pasul a fost perceput ca o incercare disperata de salvare, in plus de asta exista si foarte multi sceptici care considera ca atatia bani investiti intr-o retea de socializare precum Foursquare nu au temei, realitatea este insa alta, Foursquare se pliaza perfect pe mediul mobil al Social Media iar o explozie a campaniilor pe aceasta retea de socializare este anticipata cat mai curand!

Si totusi, Foursquare s-a dovedit a fi mai eficienta decat Facebook sau Twitter!

Spre sfarsitul anului 2011 si de-a lungul anului 2012 au existat numeroase campanii Social Media desfasurate pe Foursquare, dar nu in Romania ci peste ”hotare”, asta pentru ca in Romania pe cat de ”early adopter” este considerat mediul online pe atat de neadevarat este, fiind nevoie de foarte multe exemple de succes in Social Media internationala pentru ca ceva sa fie pus in miscare si aici!

Una din marile hibe ale Foursquare a fost ca tot timpul a avut atitudine de retea inferioara, ca si cand ar avea nevoie de Facebook sau de Twitter pentru a exista iar asta s-a intors impotriva lor de fiecare data, insa atunci cand s-a vorbit despre eficienta Foursquare, exemplele de succes au fost foarte multe!

Iata cateva exemple luate din Italia, unde Foursquare a prins foarte bine:

-in noiembrie 2011, Autogrill, primul mare operator de catering si vanzare cu amanuntul destinat celor ce calatoresc (pe autostrazi in special), companie prezenta in Italia, Austria, Belgia, Franta, Spania, Elvetia, a lansat o campanie Social Media desfasurata pe 3 retele de socializare: Facebook, Twitter si Foursquare! Dintre toate, cea mai eficienta s-a dovedit a fi campania desfasurata pe Foursquare, tocmai pentru ca se plia perfect pe nevoile de promovare ale companiei si tocmai pentru ca a reusit extrem de usor sa aduca fanii de pe reteaua de socializare in exact punctele de vanzare, adica in lumea reala, asta traducandu-se in clienti noi si fidelizarea clientilor existenti!

-din iulie 2011 pana in februarie 2012 si din iulie 2012 pana in decembrie 2012, o alta mare firma italiana, United Colors of Benetton, unul dintre cele mai mari lanturi de magazine si producator de imbracaminte din Italia, a desfasurat deasemenea campanii Social Media atat pe Facebook, Twitter cat si Foursquare! In cazul Benetton desi a fost privita cu scepticism initial ideea unei campanii pe Foursquare, dealtfel lansarea fiind facuta cu mult timp in urma celor de pe Facebook si Twitter, eficienta Foursquare a fost dovedita din plin, atat de bine a decurs totul incar cei de la Benetton au decis ca aceasta retea de socializare sa fie inclusa in cele 3 mari canale de comunicare in Social Media ale companiei! -Concursuri, embleme, recompense- toate au facut parte din campaniile desfasurate de Benetton pe Foursquare, pentru ca in final scopul atins sa fie acelasi ca in cazul Autogrill, dobandirea de noi clienti si fidelizarea clientilor existenti, fapt demonstrat prin corelarea efectiva a cifrei de afaceri la campanie si nu prin date analitice Social Media!

-din mai 2011, la doar un an de la intrarea in mediul online si Social Media, unul dintre cele mai tinere si de succes branduri italiene, Panino Giusto, deruleaza pana in prezent una dintre cele mai eficiente campanii Social Media desfasurate pe Fousquare! Evident, nu s-au limitat doar la aceasta retea de socializare, ci au decis sa combine acelasi ”trident magic” format din Foursquare, Facebook si Twitter! La finalul anului 2011, atunci cand au analizat evolutia si impactul real al campaniilor Social Media desfasurate, pentru propria cifra de afaceri a firmei, cei de la Panino Giusto au decis ca tandemul Foursquare-Facebook sa fie principalele lor canale de comunicare in Social Media, lasand Twitter pentru a face doar ceea ce se pricepe mai bine si anume viralizare a informatiei! Desi ca durata de timp este o campanie foarte lunga, investitia n-a fost una chiar foarte mare, dimpotriva, insa succesul a fost incredibil! O simpla fraza ”Creaza propriul panin” si mai apoi ”Tu cum preferi paninul tau?” au devenit in mai putin de 2 ani emblematice pentru brandul Panino Giusto, frazele fiind astazi chiar si in ”folclorul” italian!

Cele 3 exemple de mai sus sunt doar cateva dintre cele mai de succes campanii Social Media aplicate in Italia ultimilor 2 ani, toate 3 avand ca element comun eficienta prin intermediul Foursquare!

Dealtfel in urma campaniilor desfasurate pe Foursquare in aceasta perioada, se poate vorbi azi despre punctele forte ale acestei retele, puncte forte care in mediul mobil pot surclasa cu usurinta eficienta Facebook in desfasurarea de campanii Social Media! In aceeasi ordine de idei, Google a lansat in urma cu cateva luni de zile Google Plus Local, o modalitate de promovare a afacerilor locale, imitand foarte mult structura Foursquare!

Puncte forte ale Foursquare:

-ideala pentru mediul mobil al Social Media

-usurinta in a crea prezenta unui brand in Social Media

-usurinta in a fideliza fani/clienti

-usurinta in a crea angajament pentru fani dar mai ales pentru clienti

-recompensarea efectiva a clientilor existenti sau noi, de catre o firma indiferent cat de mica sau mare ar fi, asta trasformandu-se mai tarziu in adevaratul ”brand awareness”

-ideala pentru promovarea afacerilor locale

-ideala pentru promovarea afacerilor de tip.- turism, retail, comert, restaurante, cluburi, pub-uri s.a.m.d.

La capitolul puncte slabe :

-extrem de putina mediatizare in Romania

-un numar relativ redus de utilizatori in Romania, in prezent (sub 100.000)

-fiind un concept complet diferit fata de Facebook tinde sa respinga utilizatorii avizi de comunicare si socializare online

-extrem de putini specialisti Social Media familiari cu aceasta retea de socializare

In incheiere!

Pentru Romania si Social Media de la noi, Foursquare se anunta a fi o adevarata provocare, in special pentru practicienii si specialistii Social Media, asta deoarece aceasta retea de socializare functioneaza pe parametrii diferiti de cei ai Facebook sau Twitter, canalizand comunicarea si socializarea in jurul tocmai al afacerilor/brandurilor promovate in retea! Multi au considerat asta a fi un lucru gresit, insa adevarul este ca Foursquare este o retea exclusivista, prin prisma faptului ca este o retea a celor ce sunt consumatori si nu se sfiesc sa-si impartaseasca parerile despre produsele sau servciile consumate! Socializarea pe Foursquare are o cu totul alta nuanta, fluxul de informatii este unul mult mai bine concentrat pe interesele utilizatorului, in functie tocmai de aria de incredere a acestuia!

Eu cred ca daca in Italia pe Foursquare s-au putut rula cu succes campanii Social Media de cateva zeci de milioane de euro, atunci si in Romania ar trebui sa se insiste cu aceasta retea de socializare si probabil se va face asta in momentul in care mediul de afaceri generat de Social Media va constata ca pentru a avea succes trebuie mai intai sa oferi si abia apoi sa soliciti!

*nota:- pagini pe Foursquare (stii tu de ce 😛 )