Fundația Orange a lansat ieri proiectul național Digitaliada. Informații despre acest proiect au fost prezentate peste tot în Mass Media centrală, astfel că nu voi repeta, decât sumar, aceleași informații.

*

Pe scurt, Digitaliada are un scop unic, unul ce poate fi tradus prin creșterea procentului de alfabetizare digitală în rândul școlarilor. 

Digitaliada se va desfășura pe baza a 3 componente ce vor fi lansate cronologic:

  • un concurs național prin care toți profesorii vor fi încurajați să creeze și să utilizeze conținut digital, prin intermediul unei platforme dedicate;
  • lansarea platformei digitaliada.ro, unde vor fi înglobate materiale educaționale, pentru a crea o comunitate și comunicare între profesori, părinți și elevi, dar și schimb de experiență în ceea ce înseamnă utilizarea și utilitatea conținutului digital;
  • 10 școli din mediul rural vor fi selectate pentru a fi echipate cu laptopuri, routere și tablete, pe care vor rula materiale educaționale create pe baza conceptului Digital Game-Based Learning iar profesorii respectivelor școli vor fi instruiți să utilizeze respectivele echipamente și conținut digital;

Digitaliada va fi implementată de 4 organizații Non-Profit: Asociația Cartea Daliei, Asociația Actori Europeni, Societatea Online și Fundația Noi Orizonturi. Proiectul Digitaliada va rula pe parcursul întregului an școlar 2016-2017 și este un proiect-pilot, cu tot ce derivă din asta.

*

Sigur, puteți crede că nu mai există copil, școlar, în România care să nu aibă măcar un telefon, tabletă ori laptop. Realitatea este cu totul alta. În plus, nivelul de alfabetizare digitală este unul mare în mediul urban, însă în mediul rural este o situație pe care presa de scandal ar putea cataloga drept dezastru educațional.

Referitor la educația în mediul rural, situația nu este deloc îmbucurătoare. Iar Fundația Orange a prezentat situația printr-un studiu realizat de compania de studii de piață Gfk.

Deși computere există în toate școlile din mediul rural, doar 75% sunt funcționale. Deși în mediul rural 90% din școli au un laborator IT, doar 50% din aceste laboratoare au conexiune internet. Drept urmare, nu trebuie să ne mire că nivelul de alfabetizare digitală situează România pe ultimul loc din Uniunea Europeană. Spre exemplu, deși 52% dintre români sunt conectați la internet, doar 26% posedă competențe digitale de bază. Iar asta se vede cel mai bine în procentul mic de utilizare a internetului pentru orice altceva decât social networking și entertainment. 18% dintre români fac shopping online și doar 9,6% folosesc un serviciu de internet-banking.

Sigur, lucrurile se schimbă de la o zi la alta. Și noi, toți, sperăm să progreseze, astfel încât viitoarele generații să nu folosească tehnologia doar pentru divertisment ci și pentru a crea plus de valoare societății.

Propun să urmărim atent acest proiect pilot Digitaliada și mai ales cum conceptul Digital Game-Based Learning va ”prinde” în România.