Se întâmpla ceva foarte ciudat în online, în România. Marii jucători din piață, indiferent de nișă, au început să aplice un soi de supra-taxare. A făcut așa ceva Emag, a făcut Elefant, la fel Eventim și alți câțiva.

Taxare pentru ridicare din depozit ori showroom, taxare pentru servicii virtuale (gen print în pdf), taxa pentru procesare și altele.

Sigur, piața serviciilor este cea mai volatilă. Serviciile apar și dispar la fel de repede precum apar. Deasemenea, serviciile de calitate sunt cele care fac diferența intre companii care furnizează pieței aceleași produse.

Dar, toate taxele aceastea pentru servicii cu valoare nedovedita nu sunt chiar cel mai bun lucru. Mai ales când tocmai serviciile pentru care acum se percep taxe, au fost oferite gratuit ani de zile. Atât de mulți ani încât au devenit o gratuitate comună oferită tuturor clienților din Ecommerce și servicii Online. Iar acest gratuităti au facut diferenta intre playerii serioși și restul.

Și nu ar fi problema că acum sunt taxate aceste servicii. În fond clientul va accepta până la urmă, dacă asta înseamnă și o sporire a calității serviciilor primite. Mai ales că sumele solicitate sunt modice, infime.

Problema este modul de aplicare, care arată un fel de disperare ce bântuie birourile marilor playeri din online-ul românesc. O disperare datorată de pierderile tot mai mari. Pierderi cauzate de comenzi anulate după ce au fost expediate, de comenzi returnate după ce produsele au fost desigilate și așa mai departe. Sau când comisionele de plată cu cardul sfidează până și politicile BNR.

Însă problema și mai mare este că tot playerii mari din online sunt cauza. Nu clienții.

Pentru că la pierderi se ajunge, mai devreme sau mai târziu, atunci când faci mega-discouturi pe bandă rulantă. Sau când oferi 30 de zile retur gratuit, deși legea zice altceva. Sau când ignori ani de-a rândul cauzele pierderilor, până atunci când devin imposibil de suportat. Sau când deciziile tale la nivel de Management ignoră realitatea și se bazează pe exclusiv pe intuiție, ambiție ori o dorință bolnavă de umilire a concurenței.

Și este aberant să ajungi să soliciți taxa de procesare când tu magazin online din comenzi trăiești. Sau să soliciți taxa pentru print în pdf când tu reseller trăiești tocmai din vânzarea de bilete.