Mă amuză în ultimile zile cum oameni din diferite medii de specialitate ridică în slăvi Social Media. Ca şi când brusc, de cine ştie unde, ar fi apărut „un prinţ călare pe un cal alb” deţinător al unei puteri inimaginabile, capabil să câştige războaie de unul singur.

Pe de altă parte, mă dezgustă o parte din aceşti oameni. Pentru că tot ei, care acum slăvesc Social Media, în urmă cu doar câteva luni de zile susţineau sus şi tare că „bula Social Media s-a spart” şi că Social Media era doar fiţă, doar un moft, ceva inutil în esenţă.

A fost nevoie de o mobilizare exemplară a oamenilor dornici de dreptate, de justiţie, de o Românie normală pentru ca Social Media să capete importanţă în România. Pentru ca Facebook şi Twitter să nu mai fie privite doar locul unde-şi pierd timpul unii ori alţii. Pentru că blogurile să redevină, încă o dată, o sursă de informare alternativă şi în acelaşi timp obiectivă.

Indiferent de cine-şi asumă acum meritele, de cine doreşte cu tot dinadinsul să-şi însuşească „viralizarea” a tot ceea ce înseamnă Social Media, realitatea este una singură. Oamenii, românii de pretutindeni, au găsit în Social Media şi cu precădere în Facebook, Twitter şi bloguri, metoda optimă pentru a se uni împotriva unor abuzuri comise de către Guvernul României.

Nu ştiu cât a fost strategie şi cât a fost doar o fericită conjunctură. Consider că proporţia înclină vertiginos spre cea de-a doua variantă. Cert este un singur lucru. Social Media va fi în continuare privită cu suspiciune de către mulţi români, încă ne-adaptaţi erei digitale. Asta pentru că există suficient de mulţi cei care vor să diminueze impactul Social Media asupra vieţilor noastre.

Important de reţinut este că bula Social Media nu a existat niciodată. Social Media este un fenomen al maselor, al dorinţei de comunicare fără bariere. Şi, aşa cum spuneam acum câţiva ani, cine încearcă să manipuleze Social Media, se va trezi lovit direct în plex tocmai de către oamenii care contribuie la propagarea fenomenului. Asta pentru că Social Media este un flux informaţional generat de utilizatorii de internet (exceptând partea de marketing). Şi, indiferent de cât de inteligenţi s-ar considera unii, nu vor fi niciodată mai inteligenţi decât toţi ceilalţi la un loc.

O chestie mi se pare şi mai halucinantă decât prostia cu „bula Social Media”. Faptul că, în consecinţa rezultatului alegerilor Prezidenţiale, recent încheiate, căutăm să înţelegem de ce şi cum a reuşit Klaus Iohannis să aibă peste 1.000.000 de fani pe Facebook. Şi căutăm să înţelegem ce strategie s-a folosit. Asta deşi am simţit cu toţii că notorietatea şi fantastica doză de încredere dobândită de Iohannis a fost doar prin prisma faptului că a comunicat ca un om, unor oameni, nicidecum ca un stăpân. Mai mult de atât, faptul că nu a făcut rabat nicio secundă de la principiile sale a arătat că este un om hotărât, foarte greu influenţabil de către consilieri de conjunctură.

Din păcate, însă, mulţi dintre cei ce doresc schimbare, în România, se pare că nu au înţeles ce anume înseamnă schimbarea asta. Şi continuă cu veşnicele ridicări de statui, valuri de laude, oportunism deşanţat s.a.m.d.