Black Friday 2015, pentru români, a început cu o săptămână mai devreme față de restul lumii. De altfel, în fiecare an, românii au Black Friday mai devreme ori în mai multe sesiuni de shopping, unele magazine ducând totul la extrem și făcând Black Friday timp de câteva săptămâni.

În linii mari, Black Friday 2015 poate fi sintetizat prin:

1 – Dezamăgirea multor cumpărători care după ce au așteptat ore întregi începerea sesiunii de shopping, au ratat produsele dorite, motivele aici fiind foarte multe, dar toate având ca punct de plecare stocurile limitate ale comercianților și traficul web uriaș.

2 – Dezamăgirea multor mici comercianți, vânători de oferte, care ca în fiecare an folosesc Black Friday pentru a cumpăra la preț mic anumite produse pentru ca mai apoi să le vândă mai departe, după ce sezonul de reduceri se încheie. Se va putea observa asta, pe site-uri de anunțuri, cum vor crește ca volum, în următoarea perioadă, numărul de anunțuri pe zona IT.

3 – Pregătirea logistică a celor implicați în BF, de la comercianți până la curieri, fiind anul acesta una excelentă (cel puțin până acum nu am auzit de probleme).

4 – Volumul total al vânzărilor pentru prima sesiune BF din 2015 se pare că a depășit BF 2014, per întreg, cu cel puțin 10%. Cifrele, neoficiale, indică cca 90 de milioane de euro vănzări într-o singură sesiune BF, anul acesta.

5 – Mobile a depășit Desktop, în preferințele cumpărătorilor în experiența de shopping (au ales să cumpere online folosind aplicații mobile ori accesând magazinul de pe smartphone). Raportul fiind 51% Mobile, 49% Desktop.

6 – Magazinele online au început să înțeleagă rostul Black Friday, fiind mult mai puține cele care și-au suplimentat stocurile de produse în perioada premergătoare BF, alegând să meargă pe tehnica eficientă, aceea de a lichida stocurile rămase de peste an. În fond, Black Friday, asta înseamnă, o curățenie de toamnă la nivel de stocuri.

7 – Branding, foarte mult Branding, desfășurat în perioada premergătoare BF dar și în timpul sesiunii de shopping, de către magazine. Ceea ce este foarte bine.

8 – Nemulțumiri vis-a-vis de reducerile aplicate, foarte mulți cumpărători suspectând magazinele că au crescut prețurile de bază la produse pentru a oferi mai apoi reduceri mari. Chestiune greu de demonstrat, dar la nivel de mentalitate a consumatorului tinde să ia amploare acest tip de gândire, ceea ce evident va avea un efect secundar în anii următori. Mai mult de atât, explicația că dolarul, moneda de bază pentru majoritatea achizițiilor din zona IT și electrocasnice, a crescut în raportul de curs valutar cu leul, pare să nu mulțumească pe nimeni. Dar, în fond, ăsta este efectul secundar al modului cum BF a fost aplicat în anii trecuți, oamenii fiind obișnuiți ca magazinele să își facă stocuri uriașe per produs pentru BF, ceea ce am explicat de ce este greșit, într-un articol anterior.

9 – Marketing vecin cu minciuna?! Cel puțin asta este părerea multor consumatori. O părere greșită, de altfel. Expresia STOC LIMITAT, postată în anunțuri ori lângă produse, declanșează un răspuns așteptat din partea consumatorilor, aceștia alegând să cumpere respectivele produse (Sales 1.0.1).

10 – Per total, este probabil primul an când marketingul își face treaba în stil tipic de marketing pentru BF. In ideea că în anii trecuți magazinele se întreceau în oferte pentru a oferi clienților ceea ce doreau clienții, anul acesta oferind ceea ce au nevoie clienții. Altfel zis, dacă la nivel de marketing te rezumi doar la a acoperi cererile pieței, ignorând nevoile pieței, atunci riști falimentul. Logica este simpla și ține strict de marketare pe termen foarte lung, cererile pieței fiind de fapt o nevoie cultivată, nu de bază.

11 – Nemulțumiri și chiar acuze că anumite magazine au introdus în ofertă produse pe care nu le aveau pe stoc, produse care chiar de la începutul BF figurau ca fiind Stoc Epuizat, logica pentru care magazinele ar face așa ceva fiind probabil una care ține de Branding, bănuiesc.

12 – Afiliații și comisioanele aproape de zero, de BF. Bine, chestia asta a fost la rețeaua Profitshare. Dar are o logică și explicație. Anul acesta, poate mai mult ca în anii trecuți, magazinele au investit foarte mult în promovare, în comunicare, în Branding, și este lesne de înțeles că au anticipat faptul că afiliații vor beneficia de efectele acestor investiții, ceea ce nu era tocmai corect. Pe de altă parte, având experiența anilor trecuți, probabil au vrut să evite și super-spamul, tehnica preferată a multor afiliați, de BF.

13 – Piața începe să-și arate limitele, în perioada BF. Limite de expansiune, limite de mentalitate, limite de comportament al cosumatorului. Trebuia să se întâmple și asta, odată și odată.

14 – Așteptăm sesiunea 2, de Black Friday, care deși ar trebui să fie mai slabă în cifre ca prima (așa se poate crede la prima vedere), va fi una totuși mai bună. Mai bună pentru clienții cumpătați, mai bună pentru magazinele care anticipează nevoile pieței.