Cum sa optimizez corect un website?

Cum ma pot pozitiona mai bine in Google sau orice motor de cautare?

Cum pot obtine mai mult trafic dinspre Google si motoarele de cautare?

Acestea sunt doar 3 dintre intrebarile ce ”bantuie” mintea oricarui webmaster sau specialist SEO! Raspunsurile nu sunt simple iar orice incercare de a da un verdict va fi intr-un final asemanatoare cu o zicala din ”lumea magicienilor” : -cu cat crezi ca esti mai aproape, cu atat vezi mai putin!

Inainte de a cauta raspunsuri la intrebarile de mai sus trebuie sa ne amintim de bazele a ceea ce inseamna SEO, mai apoi trebuie sa ne dam seama ca suntem in anul 2013, anul in care web 3.0 (sau web-ul semantic) a inceput deja sa ruleze pana spre parametrii vizati!

Voi incerca sintetizat, sa lamuresc niste aspecte, pentru ca observ ca in goana dupa trafic, foarte multi pseudo-specialisti apeleaza la un mod adaptat vremurilor de a copia datele scrise in anii trecuti (in special 2009, 2010, 2011) si prezentandu-le ca fiind de actualitate!

Ok, nu voi acuza pe nimeni, in fond acest domeniu este unul al celor autoditacti, dar mai ales al celor ce nu numai ca aleg sa caute informatii relevante din mai multe surse, dar incearca si sa rationeze, sa vada logica si pertinenta informatiilor!

Ce este web-ul semantic?

Am mai zis, nu e nou:-web-ul semantic este web-ul datelor structurate, date ce au rolul de a acorda o identitate autorului/creatorului de continut, totul cu scopul de a facilita relevanta, credibilitatea, pertinenta si veridicitatea informatiilor publicate de acesta! In functie de factori precum popularitate, social sharing, trafic efectiv, CTR (navigare in pagina/site), citari pe alte site-uri/bloguri, activitate propriu-zisa a creatorului de continut pe retele de socializare (colectate si segmentate in Social Data Hub), se stabileste in final autoritatea respectivului creator de continut (adica Author Rank)! Tocmai datorita acestor lucruri, web-ul semantic este web-ul creatorilor de continut!

Exista in continuare perceptia gresita conform careia web-ul semantic ar avea vreo legatura cu familiile lexicale, sinonimele s.a.m.d, ceea ce este complet gresit, pentru ca nu este altceva decat o confuzie cu functiile semantice ale motoarelor de cautare! 

Functiile semantice ale motoarelor de cautare au in principal rolul de a corecta greselile gramaticale din interogarile introduse de utilizator, apoi pentru a aduce in rezultate, expresii asemanatoare bazate pe sinonimele cuvintelor introduse in cazul in care interogarea introdusa de utilizator nu aduce nici un rezultat sau aduce rezultate foarte putine! Insa cel mai mare rol al functiilor semantice este acela de a raspunde intrebarilor, de fapt de a percepe fiecare interogare ca ceea ce este de fapt, o intrebare din partea utilizatorului pentru motorul de cautare!

Spre exemplu:

  • – interogare introdusa de utilizator :- ”vreau sa fiu vedeta”

  • -rezultate afisate in SERP in functie de datele disponibile : -”vreau sa fiu vedeta”, ”cum sa ajungi vedeta” , ”vreau sa devin vedeta”

Stiind deja ceea ce inseamna web-ul semantic, dar si functiile semantice ale motoarelor de cautare, putem incepe sa intelegem corect SEO!

Ce inseamna linkuri canonice?

Nu trebuie sa stii decat atat:-un mod de a spune robotilor de indexare care sunt paginile cu continut duplicat (continutul duplicat apare atunci cand motorului de cautare i se comanda indexarea atat in functie de pagini de continut propriu-zis, cat si in functie de arhive, tag-uri, categorii, asta insemnand ca o singura pagina poate aparea chiar si de 5-6 ori in SERP, datorita unei comenzi de indexare defectuoase, linkurile canonice ajutand la evitarea unor astfel de situatii ce pot atrage penalizari din partea motorului de cautare);

Ce insemna ”meta-title” corect?

Nu trebuie sa stii decat atat: –numele unei pagini, nume ce nu trebuie sa aiba o lungime mai mare de 70-75 de caractere (atat va fi afisat in SERP) si care sa fie identica sau asemanatoare cu titlul paginii;

Ce inseamna ”meta-description” corecta?

Nu trebuie sa stii decat atat:-este eticheta de descriere a continutului paginii, nu trebuie sa aiba mai mult de 150-160 caractere iar continutul sau trebuie sa fie identic sau asemanator cu un anumit fragment de text din pagina (zona de continut);

Ce inseamna ”meta-keywords”, corecte?

Nu trebuie sa stii decat atat:-cuvinte sau serii de cuvinte cu rol de subliniere a topicului articolului tau, nu trebuie sa fie mai mult de 10 pe pagina si trebuie sa fie alese din continutul paginii (zona de continut);

*-Google nu citeste si nici nu indexeaza aceste meta-keywords, totusi ele sunt indexate de catre alte motoare de cautare (Yahoo, Bing, Ask etc…) si influenteaza direct rezultatele afisate acolo; Google percepe ca eticheta (tag) de subliniere a topicului articolului, categoria sau categoriile in care acesta a fost inclus!

Cum optimizez pe cuvinte cheie?

Exista 4  moduri de optimizare:

  • 1-optimizare on-page, prin folosirea in continut de cuvinte populare in interogari pe Google, aplicand si sinonime (ex:-nationala de fotbal a Romaniei, fotbalistii Romaniei, fotbalistii romani etc…), folosind acelasi cuvant sau serie de cuvinte atat in titlu cat si in continut dar si etichete (categorii sau tag-uri);
  • 2-optimizarea on-site, prin inserarea in articole de linkuri spre articole mai vechi, folosind cuvinte cheie relevante ca ancore-text pentru linkuri (evident cuvintele cheie insemnand cuvinte ce se regasesc  in articolul vechi spre care se pune link)-optimizare propagata pentru ca articolele/paginile vechi dobandesc deja in timp, un Page Rank propriu, ajutand si la autoritatea domeniului;
  • 3-optimizarea off-page, prin inserarea in articole de pe alte site-uri/bloguri de linkuri spre articolul tau, respectand relevanta pentru cuvintele cheie, dar si aceeasi serie de cuvinte cheie -ex:-10 linkuri pe ancora-text ”blog de blog” (adica ”cuvantul cheie”) de pe 10 pagini diferite sau site-uri diferite, va urca mult mai mult in SERP cuvantul cheie prezent pe site-ul tau, din simplul motiv ca paginii tale si implicit cuvantului tau cheie i-a fost ”daruita” autoritate si link-juice;  -tehnica favorita a multora pentru ”articole seo” si ”advertoriale”
  • 4-optimizarea off-page in directoare si forumuri- este asemanatoare metodei nr3, insemnand texte scurte descriptive ce contin cuvintele cheie ce se doresc  promovate asociate fie cu numele site-ului tau, fie cu adresa url a site-ului tau;

Metodele 3 si 4 sunt socotite de Google ca fiind ”cumparare de linkuri”(metoda 3 in special) si link-spam (metoda 4 in special) si desi aduc rezultate vizibile, foarte rapid, isi vor pierde valoarea la fel de rapid! 

O optimizare curata pe cuvinte cheie nu va aduce rezultate si impact mai devreme de 60 de zile de optimizare continua, in schimb metodele 3 si 4 aduc rezultate rapid dar riscati nu numai Page Rankul ci si banarea in rezultate!

Important de retinut!

Optimizarea pe cuvinte cheie este o tehnica deja depasita datorita in special urmatoarelor motive:

  • -majoritatea utilizatorilor ce cauta informatii pe Google, fac asta fiind logati in contul Google sau folosind browserul Chrome, ceea ce inseamna ca navigarea lor este inregistrata iar rezultatele afisate in SERP vor fi direct influentate de tiparul lor ca si utilizator de internet;
  • -textul unui articol afisat in SERP depinde de interogarea utilizatorului, astfel ca pot aparea acolo secvente de text ce nu contin cuvinte cheie optimizate;
  • -singurul cuvant cheie de care poti fi sigur ca apare in SERP, este cel din titlul articolului/paginii, de aceea daca se face o optimizare pe cuvinte cheie atunci cuvintele cheie promovate trebuie sa se afle in titluri inainte de toate;
  • -rezultatele in SERP pe Google, in lumea web-ului semantic, sunt influentate direct si de activitatea creatorului de continut in reteaua Google Plus dar si de activitatea in aceasta retea a utilizatorului ce efectueaza interogarea;

Exista deasemenea perceptia ca daca se folosesc cuvinte cheie sugerate de Google Adwords succesul va fi mai mare si foarte rapid, ceea ce este complet gresit chiar daca au existat si cazuri de succes, pentru ca Google Adwords indica doar optiuni din care poti alege cuvinte cheie pe care sa le folosesti in campaniile desfasurate pe Google Adwords tocmai pentru a fi sigur ca anunturile tale apar frecvent si relevant pentru utilizator! Daca vreti cuvinte cheie populare atunci lucrati cu Google Trends!

Desi domeniul SEO se schimba, anumite lucruri raman aceleasi!

Indiferent de cat de mult se schimba sau se va schimba SEO, un lucru va ramane esential si anume ca indiferent de cat de bine optimizat din punct de vedere SEO va fi un site, daca nu ofera informatii relevante si pertinente, continut bine structurat, functii de angajare a utilizatorului in navigare pe site, functii de socializare (social sharing), cu alte cuvinte daca nu ofera o experienta placuta utilizatorului, atunci orice optimizare SEO va fi de prisos!

Componentele algoritmului in functie de care Google hotaraste Page Rank-ul!

Aici e o chestie foarte amuzanta, ca peste tot se prezinta infografice si informatii publicate in anii 2008-2009 ca fiind informatii de actualitate la nivelul anului 2013, asta desi nimeni in afara de angajatii Google nu stie cum arata si in ce fel este construit acest algortim! Exista in continuare o varianta de baza, de fapt varianta initiala a algoritmului, disponibila public, insa numai atat (si e lesne de inteles de ce)!

La nivelul anului 2009 proportiile erau in felul urmator:

google_ranking_algorithm_chart

Informatiile sunt evident depasite, graficul de mai sus, desi in continuare este prezentat de multi ca fiind viabil nu isi mai are relevanta deoarece a fost construit cu aproape 2 ani inainte de expozia Social Media si este destul de clar, ca desi nu se cunoaste algoritmul, Social Graph Metrics (azi Social Data Hub)are o pondere mult mai mare, la fel cum are traficul si CTR! Bineinteles, linkbuilding-ul se stie deja ca are o pondere mult mai mica!

In incheiere!

In lumea web 3.0, SEO-ul se va axa mult pe intersectarea si conlucrarea cu Social Media, la fel de mult cum se va axa pe datele structurate si pe Author Rank!

Stiu ca nu am reusit sa acopar corect toate detaliile, insa ideea acestui articol a fost de la inceput aceea de a demonta cateva din miturile ce in continuare bantuie online-ul si in special blogosfera, din punct de vedere al domeniului SEO!

Mai multe informatii gasiti si in cateva articole ceva mai vechi, ale mele:

Blogging 1.0.1! PageRank, criterii elementare de calcul!

SEO 1.0.1-Tabelul Periodic al elementelor

Google Author Rank. SEO web 3.0

Ceea ce nu se spune despre Penguin 2.0 desi ar trebui