Întrebarea din titlu nu este chiar cea mai potrivită. De fapt, întrebarea este legitimă, însă privită din perspectiva unui marketer nu îşi are sens. Asta pentru că ambele medii sunt necesare pentru oricine vrea să activeze în ecommerce sau să aibă parte de promovare online.

Dar, pentru că am citit un articol în dimineaţa asta la Radu, şi ştiind că am ceva de spus referitor la topic, am ales să scriu aici următoarele.

Diferenţa dintre Adwords şi Facebook Ads este una simplă (eu am tot repetat-o în articolele precedente), şi anume:

în Adwords te adresezi unor oameni care vor să cumpere produse/servicii din aceeaşi categorie cu ceea ce vinzi tu (sau firma pe care o reprezinţi);

în Facebook Ads te adresezi unei audienţe, care poate fi ori nu interesată de ceea ce vinzi;

Asta este diferenţa. De aici încolo încep detaliile. Şi în aceste detalii, câteva se disting ca principale, dar care ţin mult de diferenţele de domeniu (între SEM şi SMM):

capacitatea de targetare şi complexitatea cu care poţi dezvolta o campanie în Adwords este net superioară Facebook Ads. Sigur, trebuie ţinut cont şi de faptul că Adwords nu înseamnă doar reclame în Google Search (Google Search Network) ci şi în Display (pe site-uri partenere) dar şi True View (pe Youtube, care fapt este o platforma în sine, în cadrul Adwords)

în Facebook Ads, dat fiind faptul că se lucrează cu o audienţă pe care marketerul o selectează, il face pe marketer să pară, de multe ori, un fel de „cititor în stele”. Adică, marketerul are nevoie de o intuiţie foarte bună dar şi de o analiză în-house foarte bună a companiei pentru care lucrează. Şi nu, nu toate magazinele online sunt ca eMAG (Flanco, Elefant, F64 etc) să poată avea nspe milioane de euro de investit în advertising care implicit duc la notorietate, dobândirea încrederii oamenilor, pentru ca mai apoi direct proporţional cu asta să ofere, de exemplu, posibilitatea de câştiguri afiliatilor ce-şi promovează linkurile prin Fb Ads. O spun din experienţă, în Facebook Ads cu cât audienţa obţinută este mai mare, cu atât şansele de a avea clienţi noi în perioada următoare sunt mai mari. Pentru că la o contabilizare sumară, eventualele pierderi de moment (din cauza targetarii defectuoase) pot fi acoperite de conversiile asistate, ulterioare.

Restul de detalii sunt importante, însă ideea generală este că orice marketer online trebuie să lucreze în paralel atât cu Fb Ads cât şi cu Adwords. Mai ales că Fb Ads devine rentabil (ajută la generarea de vânzări sau altfel zis macro-conversii) tocmai cu ajutorul Adwords, pentru că asistă conversiile din Adwords.

Despre comparaţia între preţurile per click, dintre cele două, nu voi spune nimic. Nu am ce. Totul diferă de la o targetare la alta, de la o categorie de produse/servicii la alta. Diferă/depinde până şi de vechimea în online a comerciantului. Însă, un lucru este clar. Nu poţi spera să vinzi produse ce costă 1000Euro investind în Fb Ads sau Adwords 100 lei. Iar dacă se întâmplă asta, cum este cazul linkurilor de afiliere promovate în cele două medii, atunci să fiţi siguri că a fost din cauza unei maşinării de marketing online în care s-au investit sume mari de bani, ani de-a rândul. Maşinăria de marketing a magazinului online ce a oferit linkul/sistemul de afiliere.

*nota 1: -apropo de comparaţie, cea mai apropiată ca structură şi termeni între Adwords şi Facebook Ads, este de fapt cea dintre Google Display Network şi Facebook Ads. Pentru că Google Search, la fel şi True View, sunt diametral opuse că structură de ceea ce înseamnă şi poate face Facebook Ads.

*nota 2: – nu CTR-ul (rată de click) este cel mai important indicator de performanţă al unei campanii online de tip PPC, ci costul per conversie. Evident, făcând diferenţa clară între valoarea reală a unei micro-conversii (să zicem un abonat nou la newsletter) şi o macro-conversie (care înseamnă vânzare efectivă a unui produs/serviciu)