Rata de conversie optimă pentru Google Adwords, întrebarea ce chinuie gândurile multor specialiști de Marketing dar mai ales proprietari ori manageri de magazine online, este unul dintre subiectele tabu ale Online Marketing și veți afla mai jos de ce.

Desigur, în acest caz, când spun rată de conversie mă refer la macro-conversii adică vânzări (comenzi).

1%, 0,5%, 2%, 6% ș.a.m.d. Toate aceste cifre sunt înaintate de specialiști de Marketing din diferite domenii. Toți, pe baza propriilor experiențe, consideră un x% rată conversie ca fiind optim. Motiv pentru care foarte mulți antreprenori sunt derutați și nu știu dacă este bine ce fac și mai ales încotro se îndreaptă (profit sau pierderi falimentare).

Dar care este, totuși, rata de conversie optimă?

Pentru a afla răspunsul la întrebare, trebuie să răspunzi cât mai precis la următoarele întrebări simple (la toate, fără excepție):

– care este vechimea prezenței în online a afacerii tale?

notă: orice business cu o prezență mai mică de 3 ani în online este la nivel Start Up, indiferent de nivelul de investiții, pentru simplul fapt că lucrează pe metrici volatili, nu stabili;

– care este nivelul de know-how (la nivel prestări servicii și/sau producție) și plusul de valoare pe care afacerea ta îl aduce în piață?

notă: dacă nu tu nu știi ce aduci în plus, ca valoare, în raport cu concurența ta, atunci cum vrei să știe asta tocmai clientul tău?

– consideri Marketingul Online o investiție sau o cheltuială?

notă: Marketingul este o investiție, din toate punctele de vedere iar cine consideră contrariul nu are habar despre domeniu și importanța domeniului (punct 🙂 )

– afacerea ta s-a dezvoltat intr-un Brand sau doar într-un nume cu un nivel oarecare de notorietate?

notă: persistă confuzia în rândul oamenilor de afaceri, mai mici ori mai mari, că un Brand se dezvoltă ”peste noapte” doar pentru că are notorietate, ceea ce este complet greșit (citiți aici de ce);

– ai identificat cu adevărat concurența ta, a afacerii tale online?

notă: dacă trăiești cu impresia că toate magazinele online sau afacerile online ce sunt cu profil similar, la fel și afacerile offline, îți sunt concurenți atunci ești pe drumul bun pentru că da, în online nu ai concurent”doar patiseria de pe strada x și cea de pe y” ci ai toate patiseriile ce livrează în aceeași zonă geografică cu a ta (doar ca exemplu);

– și cea mai importantă întrebare, ai identificat clienții tăi țintă și mai ales dimensiunea pieței către care te adresezi?

notă: dacă nu știi cine-ți sunt clienții, atunci cum vrei să le vinzi și dacă nu știi dimensiunea pieței atunci cum vrei să știi care este rata de conversie optimă?

Așadar, sper ca întrebările de mai sus să vă fie un ghid bun pentru a descoperi nivelul real la care să vă puteți raporta atunci când căutați rata de conversie optimă, indiferent că este vorba despre PPC, SEO, SEM, SMM etc.

Ultima întrebare din cele de mai sus este cea mai importantă pentru că practic de acolo se pleacă într-o analiză pertinentă a ratei de conversie. În sensul că mai întâi trebuie să știi dacă piața pe care joci este una cu 10k, 100k, 1M (ș.a.m.d) posibili clienți și în egelă măsură să știi ce putere de cumpărare au respectivii oameni, ce rapoarte demografici există etc. Odată știute lucrurile astea te poți raporta și la numărul de concurenți online identificați și deja ai o imagine mai clară asupra întregului ansamblu.

Desigur, trebuie menționat că orice discuție despre rata de conversie pleacă de la premisa că indiferent de tipul de campanie de advertising setările, targetările și mesajele sunt relevante.

Nu în ultimul rând, vreau să vă ofer un alt exemplu:

o rată de conversie de 0,5% la cca 8000 de click-uri (implicit vizitatori/posibili clienți) și un Coș mediu de 300 lei înseamnă același lucru ca la 1% rată conversie la același nr de click-uri dar un Coș Mediu de 150 lei. Și restul îl deduceți voi. 😉

Concluzia mea?

Nu vă raportați doar la rata de conversie, este înșelătoare. Există metrici mult mai importanți și relevanți. Urmăriți și costul pentru achizitia clientului, timpul necesar pentru recuperarea costului de achizitie a clientului, rata de recurență a venitului lunar dinspre campanii PPC, precum și alți metrici importanți de Marketing. În plus, gândiți-vă că perioada de analiză a ratei de conversie trebuie să fie una mai mare de 90 de zile de reclamă constantă, altfel concluziile vor fi confuze.