Recunosc, am supărat destul de mulţi specialişti în Marketing Online ori Social Media cu opiniile mele. Mai bine zis, cu modul meu de a-mi expune opiniile. Zic eu, un mod argumentat şi exemplificat.
Însă, dacă i-am supărat până acum, să-i mai supăr încă o dată, nu? 😀

Ce indice este mai valoros, CPA (costul per achiziţie) sau CTR (Click Through Rate)?

Şi întreb datorită unui motiv simplu. CTR este un indice excelent pentru a măsura relevanţa şi impactul unei reclame, în cazul PPC, şi a angajamentului generat, în cazul mesajelor unui brand în SM. Atât şi nimic mai mult.

Drept urmare, mi se pare stupid ca în continuare să văd raportări de CTR, ca indice primar pentru succesul unei campanii PPC. Nu din altă cauză, dar CTR nu are nicio relevanţă pentru rata de conversie. Există suficient de multe studii şi analize de specialitate care dovedesc asta. CTR nu influenţează rata de conversie. Spre exemplu, Facebook susţine că un anumit procent din cei ce văd reclama (gen 60%, dacă nu mă înşeală memoria), nu dau click pe reclamă şi totuşi efectuează conversii mai apoi (evident, într-o perioadă de timp exponenţială – 7, 14, 28, 60 zile). Sigur, este vorba despre compartamentul utilizatorului targetat de reclamă şi modul cum reacţionează la reclamă. Mai mult de atât, tot Facebook susţine că de foarte multe ori campaniile cu CTR mic, au o rată de conversie mare (viceversa valabilă).

Totusi, asta nu înseamnă că un CTR mic este şi bun. Adică, nu cumva să înţelegi că de fapt caut justificări pentru CTR mic. Este vorba doar despre indici de performanţă reali.

Pe de altă parte, CPA este un metric indispensabil când vine vorba de PPC, in special. Nu numai că arată impactul real al unei campanii PPC (sau al unei campanii OM, dacă există targetari pentru branding şi converşii, separate sau nu) dar evidenţiază şi eficienţa costurilor campaniei. Pentru că, nu-i aşa, există o diferenţă clară între a cheltui 1 leu sau 10 lei pentru a vinde acelaşi produs.